Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2021: Steven Appelmans

Geschreven door Steven Appelmans op 29-12-2021

Het autojaar zit er weer bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redacteurs op te lijsten. Vandaag blikt Steven Appelmans terug op 2021.

De AutoWereld-redactie blikt terug op 2021 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Maandag had Yeelen Möller het woord, dinsdag was het de beurt aan Klaas Janssens en gisteren kon je nog lezen wat Hans Dierckx vond van het afgelopen jaar. Morgen volgen dan nog respectievelijk eindredacteur Piet Andries en hoofdredacteur Alain Devos, waarna we definitief een punt zetten achter 2021.

Auto van het Jaar 2021: Renault Arkana

Eigenlijk was de GR Yaris – met voorsprong – de beste auto waarin ik dit jaar aan het stuur heb mogen draaien. Maar aangezien Toyota zijn pocket racer in 2020 al boven de doopvont hield, zag het karretje zich gediskwalificeerd voor deze titel. Wat maakt dat mijn nummer twee uiteindelijk met het goud gaat lopen.

Inderdaad, da's verrassend genoeg de Renault Arkana. Verrassend, omdat ik nooit had gedacht ooit nog eens een SUV-coupé te bedenken met een titel. Laat staan die van Auto van het Jaar. Die 'sportiever' gelijnde SUV's – op zich al een tegenstelling van jewelste – hebben immers geen enkele toegevoegde waarde. Ik zou liegen. Ze ontspannen mijn sluitspier. Altijd goed in tijden van constipatie.

Om dus maar te zeggen dat deze medaille iets meer glanst dan degene die ik de jaren voorheen heb uitgereikt. Renault heeft dan ook danig verrast met het rijwielgedeelte. Van oorsprong een Captur-chassis, maar dan danig gerekt en achteraan wat strakker getrokken. Het resultaat is een uit de kuiten gewassen SUV die kachelt als een compacte hatchback. Snedigheid die echter geen invloed heeft op het dempingscomfort. Dat hebben de Fransen namelijk weten te vrijwaren.

Kortom, qua gulden snede is er maar weing – en dan spreek ik echt over de grenzen van de tijd heen – dat in de buurt komt van deze Arkana. Het compenseert zelfs de mottige looks, zo goed is het gevonden compromis!

Ook steengoed: De BMW iX. Ondanks zijn controversiële looks misschien wel de beste EV van het moment. We blijven nog even in de elektrische wereld, want ook de Kia EV6 heeft mij danig weten verrassen. De Koreaan is weliswaar nog lelijker dan de iX en Arkana, maar hij countert dat met een bijzonder parktische inborst en gedegen rijkwaliteiten. Waarmee nog maar eens het gelijk van Clouseau wordt bewezen: het zit inderdaad vanbinnen.   

Beauty van het Jaar 2021: BMW iX

Wacht, wacht, begin nu niet meteen te steigeren. Tuurlijk zie ik ook wel dat het BMW-design langs alle kanten wringt. En uiteraard is de grote muil te veel in your face. Maar je kan niet ontkennen dat zijn stijl apart is. En origineel. Terwijl het, mijns inziens, ook de tand des tijd zal overleven. De i3 is daarvan het rijdende bewijs. Of dacht je dat het toevallig was dat de iX achteraan esthetisch hint naar het stadsrakkertje? Oké, noem mij nu twee andere nieuw uitgebrachte modellen waar je dat ook van kan zeggen. 

Da's het probleem met het hedendaags design, het is extreem generisch. Zonder het logo weet je vaak niet meer tot welke stal de uitgebrachte creaties behoren. Doen de constructeurs toch eens 'speciaal' – zoals dus Kia en de EV6 of Mercedes en zijn EQS – dan is het resultaat vooral controversieel zonder echt mooi te zijn. Laat staan tijdloos.

Ook mooi: Gelukkig kan je ook altijd rekenen op de Italianen. Want die Maserati MC20 kan ook zo het museum in. Hyundai was met zijn Ionig 5 eveneens danig op weg richting de Schone Kunsten, zij het dat Dirk en de zijnen zich onderweg wat verloren hebben in de overvloed aan details.

Tot slot verdienen ook de restomods – genre Kimera EV037 of de Pandamonium van M-Sport – een vermelding. Zonder meer het knapste wat 2021 ons bracht, alleen blijven het in de fond wel covers.

Lolbroek van het Jaar 2021: Citroën Ami

Kwestie van de controversiële lijn helemaal door te trekken. In theorie is dit namelijk geen auto, maar een scooter. Het ding gaat immers niet sneller dan 45 km/u, heeft louter plek voor twee en komt – op het dak boven je hoofd en een stel gordels na – zonder noemenswaardige veiligheidsuitrusting.

Wat niet wegneemt dat er vier wielen onder gemonteerd staan. Dus heeft de Ami, wat mij betreft, het volste recht hier zijn prijs te komen ophalen. Uitgedrukt in smile-per-kilometer is er geen één die mij dit jaar meer aan het (glim)lachen heeft gekregen. Toegegeven, er zat ook wat groene grijns tussen, toen hij mij na de fotoshoot voor onze Auto Van Het Jaar slechts ternauwernood thuis kreeg (de batterij is echt uitgewrongen geweest tot de laatste Watt).

Ineens de reden waarom het niets is om in huis te halen. Daarvoor is het Citroënnetje niet praktisch genoeg. Maar zijn aparte looks en koddige karakter geven een mentale boost waar geen stress of burn out tegen bestand is. Je kan toch niet altijd gaan wandelen met alpaca's, hé.

Ook plezant: Een dubbele vermelding voor BMW omdat we ons even kostelijk hebben geamuseerd met de BMW 2 Coupé als met de i4. En dan is er natuurlijk nog de nieuwe Volkswagen Multivan. Spuuglelijk, maar o zo leuk om in te kachelen.

Teleurstelling van het Jaar 2021: Dacia Spring Electric

De Dacia Spring Electric is een aanfluiting. Van het waar-voor-je-geld-principe waar Dacia voor staat, maar evengoed van de elektrische evolutie die onderhand is gelopen. Het ding staat eveneens haaks op de veiligheidsbeginselen die we anno 2021 aanhouden net zozeer het vloekt tegen elke praktische winst die we door de jaren heen hebben geboekt. 

Kortom, de Spring mag – wat mij betreft – teruggestuurd worden naar zijn (Chinese) afzender. We vullen zijn plek dan wel met wat tweedehands-Zoë's. Die Renaultjes zijn zelfs na een aantal jaren dienst nog deugdelijker dan de Dacia.

Ook een domper: Ik had eerlijk gezegd meer verwacht van de Mercedes EQS. De vierdeurs bleek niet het elektrische nec plus ultra te zijn. Al moet daar onmiddellijk aan toegevoegd dat ik de lat voor de Mercedes wel ineens zeer hoog heb gelegd. Ook de DS 9 viel tegen. Toch als herinterpretatie van het legendarische origineel.

De belofte voor 2022: de Italiaanse wederopstanding

Alfa Romeo krijgt er medio 2022 met de Tonale eindelijk nog eens een nieuw model bij. Maserati haalde het doek van zijn MC20 en heeft de Grecale in de steigers staan. Bij Fiat zijn ze dan weer druk bezig aan een verse Punto en ook Lancia heeft zijn comeback ondertussen aangekondigd.

Daarom allemaal niet meteen voor volgend jaar, maar het vreugdevolle nieuws zal mij in 2022 toch al wat drukker doen gesticuleren. 

Ook om naar uit te kijken: De Lotus Emira. Wegens evenzeer een soort wederopstanding uit de dood. Hopelijk normaliseren ook de levertijden zich opnieuw in 2022 (en dus de productie van halfgeleiders). En, beste BMW, waar blijft toch die M3 Touring?

Lees ook:

Stevens terugblik op 2011
Stevens terugblik op 2012
Stevens terugblik op 2013
Stevens terugblik op 2014
Stevens terugblik op 2015 
Stevens terugblik op 2016
Stevens terugblik op 2017
Stevens terugblik op 2018
Stevens terugblik op 2019
Stevens terugblik op 2020

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten