Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2021: Yeelen Möller

Geschreven door Yeelen Möller op 26-12-2021

Het autojaar zit er weer bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redacteurs op te lijsten. Vandaag blikt Yeelen Möller terug op 2021.

De AutoWereld-redactie blikt terug op 2021 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Webredacteur Yeelen Möller bijt de spits af met zijn lijstje, maandag is het de beurt aan Klaas Janssens.

Auto van het Jaar 2021: Maserati MC20

Het was dit jaar een hele moeilijke om een favoriet uit te kiezen. Omdat ik minder kan testrijden, maar ook omdat mijn persoonlijke highlights niet per se met de grootste nieuwigheden te maken hadden. Die komen hieronder aan bod, maar voor de Auto van het Jaar wil ik wel iets vers voorschotelen. De Maserati MC20 dan maar. Ook die heb ik nog niet kunnen testen, maar ik kon hem wel in het echt begluren tijdens de Zoute Grand Prix. Wat een beauty, met ook nog eens de nodige power dankzij Neptunus achter de zetels. En er komt ook nog eens een elektrische versie, helemaal hip, yo. Als Maserati met iets nieuws komt, is het meestal interessant. Maar met deze supercar zitten de Italianen wat mij betreft midden in de roos.

Ook goed: Opel Manta GSe ElektroMOD (restomodden op z'n best), BMW E92 325i, Mercedes EQS (eindelijk een luxe-EV die ook ver kan rijden), BMW iX (lelijke muil, leuk interieur en lekker comfortabel)

Beauty van het Jaar 2021: Lexus LC 500 Convertible

De Lexus LC 500 Convertible had eigenlijk ook goed kunnen scoren als lolbroek dit jaar, maar zijn nog steeds geweldige design plaatst hem in deze categorie. De coupé kwam al in 2016 uit, toch ziet de cabrio er bijna 6 jaar later nog steeds oogverblindend mooi én modern uit. Ook het hoogwaardige interieur, met leer op elk mogelijk oppervlak, mag er nog steeds zijn, al laat Lexus een steek vallen met het verouderde infotainment. De briesende en zelfs krijsende V8 is de kers op de taart, want dit is meer dan een mooie machine om naar te kijken. Het is de meest begeerlijke auto waar ik al in heb gereden.

Ook mooi: Maserati MC20 (maar die won al de grote prijs), BMW i4 (eindelijk een normaal ogende EV), Hyundai Ioniq 5 (die achterlichten!), Peugeot 308 (maar enkel als Hatchback)

Lolbroek van het Jaar 2021: Aston Martin Vantage Roadster

Normaliter zou de nieuwe Toyota GR86 bijna altijd bovenaan dit lijstje moeten staan. Maar ik heb hem nog niet gereden, en kan dus niet oordelen over zijn lolligheidsgraad. De meeste lol die ik zelf heb gehad, was achter het stuur van de Aston Martin Vantage Roadster in de kronkelende weggetjes vlakbij de Nürburgring. De dynamiek was geweldig en het knallen en brullen van de uitlaat was simpelweg verslavend. En nogal decadent, dat snap ik. Maar het was een ervaring die ik nog lang zal koesteren.

Ook geestig: Toyota GR86 (maar niet gereden), Hyundai i30N facelift (maar dan zonder DCT), Maserati Ghibli Trofeo (nog zo'n heerlijk exces)

Teleurstelling van het Jaar 2021: Tesla dat zijn beloftes (weer) niet nakomt

Weet je nog, toen Tesla met de Cybertruck op de proppen kwam? En de nieuwe Tesla Roadster dan? Of de Semi-vrachtwagen? Modellen die initieel eind 2021, in 2020 en in... 2019 op de markt moesten verschijnen. Ook hadden we al lang volledig zelfrijdende auto's moeten hebben volgens de Muskias, maar daar trek ik geen punten voor af: Full Self Driving wordt wél continu ontwikkeld en geüpdatet.

Die nieuwe modellen daarentegen, daar steekt Elon zich weg achter de chiptekorten en onderdelenschaarstes, waardoor de nieuwe generatie batterijen nog niet wordt geproduceerd. "Het zou niet uitmaken als we 17 nieuwe modellen zouden uitbrengen, want geen enkel zou geleverd worden", zegt Musk. Euh, ja, maar in 2019 waren die tekorten er toch nog niet?! Ook op de tragere productiestart van Tesla Berlin en Tesla Texas had hij ongetwijfeld niet gerekend. Maar maak al die beloftes dan ook niet...

Ook jammer: Alles is veel duurder geworden, minder testwagens, VW Taigo (de sufste SUV?), Volvo C40 (er werd gefluisterd over een goedkopere elektrische Volvo, het bleek een lelijkere en even dure XC40), Hyundai Bayon (of nee, dit is de sufste SUV)

De belofte voor 2022: Geen vertragingen meer?

Ik zet een vraagteken achter mijn 'belofte', want als er iets zeker was de afgelopen tijd, dan is het wel dat er niets zeker is. We sluiten bijna twee jaar later nog steeds de minder winstgevende tijdsbestedingen buiten huis om te proberen de pandemie in te perken en we kunnen nog altijd niet aan een PlayStation 5 geraken voor een deftige prijs, laat staan een auto binnen een redelijke levertermijn. De grote spelers spreken wel van een einde in 2022 van deze crisis in de toeleveringsketens, dus ik heb hoop. Maar niet zo veel.

Ook om naar uit te kijken: De nieuwe F1-wagens van 2022, leuke roadtripweekendjes, BMW M2 en M3 Touring, Ferrari Purosangue, Honda Civic Type R, Maserati GranTurismo, Porsche 911 GT3 RS

Lees ook:

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten