AutoWereld-redactie blikt terug op 2016 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na Alain Devos, Piet Andries, Steven Appelmans en Hans Dierckx is het vandaag aan Klaas Janssens.
Auto van het Jaar 2016: Mercedes-AMG E43 Break
De Mercedes-AMG E43 Break vormt de nagenoeg perfecte blend tussen comfort, ruimte, prestaties en hightech. Mijn ideale familiewagen, want deze AMG Light heeft oog voor zowel papa, mama als de kinderen.
Ook goed: Audi SQ7, BMW 5 Reeks en de Lexus LC 500.
Beauty van het Jaar 2016: Aston Martin DB11
Aanvankelijk was ik niet wild van het lijnenspel, tot in de DB11 in de vrije natuur zag ronddartelen. Onmiskenbaar een Aston Martin, maar het design is eindelijk geëvolueerd. Het is misschien wat minder puur geworden, maar deze Aston DB11 bekoort en het intrigeert wel zoals een mooie sportwagen dat hoort te doen.
Ook mooi: de Aston-Martin AM-RB 001 (geen pure schoonheid, maar wel cool), de Ferrari J50 (mijn soort 488 Spider) en de Volvo V90 (zoals een moderne Volvo eruit hoort te zien). Bij de concepts ga ik voor de DS E-Tense en de Opel GT.
Lolbroek van het Jaar 2016: Ford Focus RS
Ik heb me het afgelopen jaar nooit zo geamuseerd als die dag op en rond het circuit van Mettet. Omdat de Focus RS omringd werd door legendarische Ford-modellen uit het verleden, van de Escort Mexico over de Sierra RS500 Cosworth tot de RS200. Maar vooral omdat die Focus RS zich zo gewillig laat misbruiken.
Ook leuk: de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, de BMW M2 Coupé en de McLaren 570S.
Teleurstelling van het Jaar 2016: de gemiste LM24-zege van Toyota
In de allerlaatste ronde gaf de Toyota TS050 Hybrid van Anthony Davidson, Sebastien Buemi en Satoru Nakajima er plots de brui aan, waardoor het Japanse team een legendarische Le Mans-overwinning in extremis verloor aan Porsche. Het mag dan maar sport zijn, de tranen sprongen haast in mijn ogen. Hartverscheurend.
Ook teleurstellend: het einde van Audi in het WEC en van Volkswagen in het WRC, de Vision Next 100 Concept van BMW en de plug-inhybride SUV's in het algemeen.
Belofte voor het Jaar 2017: Alpine
De aanloop duurde even, hopelijk is de nieuwe Alpine het lange wachten ook waard geweest. De compacte coupé zou A120 gaan noemen en combineert een middenmotor en achterwielaandrijving met een rijklaar gewicht van 1.100 kilogram. Hopelijk kunnen de jongens van Renault Sport nog eens toveren.
Ook blinkend van belofte: de nieuwe WRC-wapens en de nieuwe F1-bolides, hopelijk leveren die sexy machines ook spannende wedstrijden op. En overwinningen voor onze Stoffel Vandoorne, natuurlijk.
Lees ook:
Klaas' terugblik op 2011
Klaas' terugblik op 2012
Klaas' terugblik op 2013
Klaas' terugblik op 2014
Klaas' terugblik op 2015
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!