AutoWereld-redactie blikt terug op 2016 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na Alain Devos is het vandaag aan Piet Andries.
Auto van het Jaar 2016: McLaren 675 LT Spider
Omdat hij het sluitende antwoord is op de grootste clichévraag die tijdens elke nieuwjaarsreceptie steevast op ons bord belandt: 'De McLaren 675 LT Spider is de beste auto waar we in onze carrière mee hebben gereden.' Superkracht is vaak eerder overweldigend dan ondersteunend, maar deze McLaren duwt ons eens niet in de rol van temmer. De LT stelde alles in het werk om de beste piloot uit ons te sleuren. Wervelend.
Ook goed: Volvo S90, Mercedes E-Klasse en Toyota Prius.
Beauty van het Jaar 2016: Jaguar F-Pace
Welke auto van het afgelopen jaar kan ons krijgen puur omwille van zijn looks? Een Maserati? Een Aston? Het wordt een Jaguar. Het momentum van huisdesigner Ian Callum is wellicht voorbij en nee, SUV's beantwoorden niet aan ons vormelijk ideaalbeeld van een auto, maar de F-Pace mixt evenwichtig alle elementen door elkaar. Het sensuele van de vrouw en het gespierde van een man. Als het looks zijn die verkopen, dan zal de F-Pace veel wind in de zeilen krijgen.
Andere schoonheden: Alfa Romeo Giulia, Aston Martin DB11 en Porsche Panamera.
Lolbroek van het Jaar 2016: Volvo S60 Polestar
Een verrassing van formaat. De S60 loopt op zijn laatste benen en Volvo is nog altijd meer familie dan sport, alle R's uit het verleden te spijt. Maar wat de jongens van Polestar in elkaar hebben geknokt vraagt om diep respect. Elk detail, van de stuurbekrachtiging over de demping tot de motorsteunen, werd afgewogen op een apothekerschaaltje. De Germanen hebben nooit angst moeten hebben van de vikingen, tot nu.
Ook lollig: Ford Focus RS, Mercedes SL 500, BMW M2 en Nissan GT-R.
Teleurstelling van het Jaar 2016: design van de BMW 5 Reeks
Lopen we op Zoute Grand Prix Adrian Van Hooydonck tegen het lijf. Altijd toegankelijk, altijd in voor een babbel, BMW's hoofddesigner met Hollandse roots. Hij wijst ons op de zopas onthulde X2 als boodschapper van een designbreuk. Enkele dagen later valt de nieuwe 5 in onze mailbox, er komt een telescoop aan te pas om hem van de oude te onderscheiden. Troost, al is ze schraal: ook Audi en Mercedes blijven voorlopig hangen in hun baboesjkadoctrine.
Andere dompers: Toyota mist op een haar na de overwinning in Le Mans en de SUV-markt blijft onbegrensd verder groeien.
Belofte voor het Jaar 2017: het aandeel van Volkswagen
We zijn geen beursspecialisten, maar het lijkt erop dat CEO Mathias Müller de angel eruit heeft gehaald. Kwestie van de opportuniteit aan de crisis te koppelen. Volkswagen wankelde, maar maakt geen slagzij. Typisch Duits: nuchter en bezonnen maakt Müller komaf met het sjoemelspook en zet koers richting de horizon. Hij snijdt niet om louter af te betalen, maar om te investeren in later. Dat zou zich volgend jaar al kunnen verzilveren in een flink gestegen aandelenkoers.
Andere beloftes: Tesla Model 3, Audi A8 en onze Belgen Vandoorne en Neuville in de autosport.
Lees ook:
Piets terugblik op 2011
Piets terugblik op 2012
Piets terugblik op 2013
Piets terugblik op 2014
Piets terugblik op 2015
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!