AutoWereld-redactie blikt terug op 2018 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na hoofdredacteur Alain Devos, Piet Andries, Steven Appelmans en Hans Dierckx is het de beurt aan Klaas Janssens.
Auto van het Jaar 2018: Audi RS4 Avant
Ik heb drie kinderen, woon in een rijhuis met een compacte garage en verkocht mijn motorfiets, waardoor in mijn weekendkicks voortaan elders zoeken moet. De enige wagen die compatibel blijft met die drie verzuchtingen, moet de RS4 Avant zijn. Dankzij de relatief milde onderstelset-up en de relatief grote kofferruimte blijft de Audi dagelijks bruikbaar, tot je de geest uit zijn fles wrijft en de vrolijke familievader even zijn duivels mag ontbinden.
Ook goed: Jaguar I-Pace (rijdt zoveel aangenamer dan een Tesla), Renault Trafic Allspace (verrassend homogeen voor een bestelbusje) en Suzuki Jimny (een middenvinger naar al die hippe cross-overs)
Beauty van het Jaar 2018: Genesis Essentia
De Duitse constructeurs maken er momenteel een potje van, met de Audi Q8, de BMW 3 Reeks en de Mercedes EQC als persoonlijke designdieptepunten. Ook McLaren blijft zoekende, want de Senna noch de Speedtail kunnen me esthetisch bekoren. Dan oogt een Aston Martin Valkyrie toch een stuk strakker, terwijl die dezelfde vorm-volgt-functiefilosofie hanteert. De allermooiste? De Genesis Essentia, een elektrisch GT die de luxedochter van Hyundai zo snel mogelijk in productie moet nemen.
Ook mooi: Alpine A110 (retromodern zoals het hoort), Peugeot 508 (vooral als SW) en Volvo V60 (al oogt de XC60 haast even geslaagd)
Lolbroek van het Jaar 2018: Ferrari 488 Pista
Ik had het geluk uitgebreid te kunnen testrijden met zowel de Lamborghini Huracan Performante als de Porsche 911 GT2 RS, maar mijn persoonlijke favoriet is de Pista. Omdat die het talent van de briljante Ferrari 488 GTB verder uitdiept, zonder noemenswaardige compromissen. Het soort supersportwagen waarover je 's nachts blijft dromen.
Ook leuk: Renault Mégane RS (naast snel en sportief ook verrassend speels), Toyota GR Supra (prototypetest voorspelt veel goeds) en Volkswagen Up GTI (al prettig bij normale snelheden)
Teleurstelling van het Jaar 2018: BMW X4 M30i
Ik heb geen probleem met het concept: de zogenaamde SUV-Coupé is even onzinnig als elke andere koetswerkvariant die nodeloos ruimte opoffert. Dat maakt het net zo mooi, want design hoort geen concreet doel te hebben. Behalve behagen dan, waarin de BMW X4 faalt. Al is dat vooral de schuld van de onrustige onderstelset-up en van de nerveuze combinatie tussen de automaat en de viercilindermotor. Een M30i-badge impliceert een zes-in-lijn, ook anno 2018.
Ook teleurstellend: Volkswagen Tiguan Allspace (verliest alle talent van de gewone Tiguan), Stoffel Vandoorne (zoveel talent, maar weggeblazen door Alonso) en Thierry Neuville (zoveel kansen, maar alweer overtroefd door Sébastien Ogier)
Belofte voor het Jaar 2019: Charles Leclerc
Hoewel zijn Ferrari jaar na jaar beter wordt, blijft Sebastian Vettel de tanden stukbijten op Lewis Hamilton. De Britse Mercedes-rijder is topklasse, maar de Duitser maakte het hem dit jaar wel erg gemakkelijk door de fouten op te stappelen. Daarom verwacht ik veel van Charles Leclerc, de jongeling die de Scuderia nodig heeft om amok te maken. De Fransman is supersnel en maakt weinig fouten, hopelijk krikt Leclerq het teamniveau verder op zodat het een spannende strijd om de wereldtitel wordt.
Ook beloftevol: Land Rover Defender (opnieuw het echte werk?), Porsche Taycan (toont Porsche opnieuw de weg?) en Volkswagen ID Neo (de elektro-Kever van de 21e eeuw?)
Lees ook:
Klaas' terugblik op 2011
Klaas' terugblik op 2012
Klaas' terugblik op 2013
Klaas' terugblik op 2014
Klaas' terugblik op 2015
Klaas' terugblik op 2016
Klaas' terugblik op 2017
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!