Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Diesel kost nu €1,80

Deze zaterdag zal de prijs van een liter diesel aan de pomp een recordhoogte van 1,80 euro bereiken. Een krankzinnige prijs in tijden van crisis die de Belgische automobilist nog meer wurgt. Maar wat vindt onze redactie ervan?

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Deze week vroegen we hen wat zij dachten van de recordstijging van de dieselprijs en van brandstof in het algemeen.

De inflatie is zeer hoog voor heel wat goederen, waaronder energiegerelateerde goederen. Olie volgt dezelfde curve als gas en elektriciteit. Uiteraard zijn er prijsschommelingen die verband houden met diverse factoren, zoals de politieke instabiliteit in Oekraïne en de gezondheidscrisis. Maar diesel heeft ook te lijden onder het feit dat het door de autoriteiten aan de schandpaal wordt genageld, grotendeels uit ideologie. Het belastingstelsel is aangepast zodat diesel niet langer een prijsvoordeel heeft ten opzichte van benzine. En dit is te zien aan de pomp. Rijden op diesel is nu alleen nog interessant als je heel wat kilometers rijdt. Men kan slechts een gebrek aan politieke moed constateren om de belastingdruk te verlagen en de portemonnee van de burgers te ontlasten (dit geldt ook voor benzine, gas - arme CNG! - en elektriciteit).

Deze stijging van de brandstof- en energieprijzen gaat gepaard met een stijging van de prijzen van nieuwe en tweedehandsauto's. Dit doet de vraag rijzen of individuele mobiliteit in de komende 5 jaar nog wel toegankelijk zal zijn voor de middenklasse, althans als autobezitters. De auto is schadelijk voor het milieu, maar de extra kosten en de anti-vervuilingswetten zullen er uiteindelijk toe leiden dat steden en regio's worden omgevormd tot citadellen, waardoor ieder van ons, door de beperkingen, het plezier wordt ontnomen om er met de auto op uit te trekken om onze geliefden te ontmoeten en plaatsen te ontdekken.

Dat onze overheid het zich alleen maar moeilijker maakt in de transitie naar elektrische mobiliteit. Zij zijn namelijk de grote winnaars bij elke prijsverhoging gezien er alsmaar meer accijnzen te innen vallen (de aankoopprijs voor de brandstof zelf blijft namelijk redelijk stabiel). Hoe hoger de prijs per liter, des te groter het gat zal zijn in de begroting als mensen daadwerkelijk de verbrandingsmotor (ik spreek dan zowel over diesel als benzine) laten voor wat hij is.

Specifiek voor diesel komt daar nog een CO2-problematiek bij. Onze regering stuurt mensen nu kunstmatig richting benzine. Terwijl dat lang niet altijd de beste optie is. Om daar een concreet voorbeeld van te geven: ik reed onlangs met de nieuwe Volkswagen Multivan. Die bestaat voorlopig enkel met benzinemotoren, wat compleet ridicuul is. Een dergelijke omvang in combinatie met het soortgelijk gewicht smeekt om diesel, voornamelijk om de CO2-uitstoot binnen de perken te kunnen houden.

En dan is er, last but not least, de hypocrisie. Een dikke 10 jaar terug werd je nog betaald door de staat om je een diesel aan te schaffen. Auto’s die anno 2022 lang niet allemaal versleten zijn, maar toch manu militari richting uitgang worden geduwd. Vaak aan dumpingsprijzen omdat niemand ze hier nog wil, met name dankzij die kunstmatig hooggehouden dieselprijzen. Het is echter niet meer dan een verschuiving van het probleem. Die oude diesels krijgen namelijk een tweede leven in andere delen van Europa. Terwijl het bovendien nog maar eens extra druk legt op onze CO2-productie. Want niets is zo uitstootvriendelijk als een bestaande wagen

De brandstofprijzen doen ons zeker nadenken, maar ook dat is nog niet voldoende om een elektrische wagen te kopen. Die investering is zo groot dat het vaak beter is om een goede oude (maar niet te oude) diesel zo lang mogelijk bij te houden. Anderzijds is het voor velen echt wel het moment om te kijken naar andere vormen van mobiliteit, dat wil zeggen: de fiets, een gemotoriseerde tweewieler (een 125 cc-scooter is een geweldig vervoersmiddel dat maar 2 tot 3 l/100 km verbruikt) en/of het openbaar vervoer, dat ondanks zijn slechte reputatie het goedkoopste vervoersmiddel blijft, zeker als de werkgever een handje helpt.

Ook een verandering van rijstijl kan een zekere prijsstijging compenseren. Kortom, het heeft geen zin te klagen, want er zijn duidelijke feiten in deze wereld: de prijs van fossiele brandstoffen zal stijgen, en blijven stijgen. Ieder van ons moet, op zijn eigen manier, zich aanpassen, omdat we geen keus hebben. Een recent voorbeeld dat ik op de redactie hoorde: een echtpaar met twee kinderen scheidt van een van hun auto's. Reorganisatie van de verplaatsingen (ja, vroeger vertrekken, de kinderen vroeger op school afzetten), het delen van de auto en het afwisselen van wie de trein of de elektrische fiets neemt. Het resultaat: een besparing van 300 tot 400 euro per maand.

De energieprijzen zitten wereldwijd op een piek, er zit op korte termijn weinig anders op dan de bittere pil door te slikken. We kunnen naar de overheid kijken om die te verzachten, zoals met de sociale tarieven voor gas en elektriciteit. Alleen is dat voor benzine of diesel natuurlijk veel moeilijker op een eerlijke manier te organiseren.

Het enige positieve aan deze situatie is dat het veel automobilisten misschien zal aanzetten hun verbruik tegen het licht te houden. In het verkeer zie je dat lang nog niet iedereen een zo zuinig mogelijke rijstijl hanteert. En misschien is ook niet elke beweging met de auto strikt noodzakelijk? Wie voor één korte verplaatsing per week de auto laat staan en de fiets neemt of te voet gaat, die heeft al een stukje van die prijsstijging gecompenseerd.

Ik heb niet eens woorden om op dit soort nieuws te reageren, zozeer zelfs dat ik de indruk heb dat dit alles is wat er over is... Zich verplaatsen wordt steeds meer een luxe die alleen de rijken zich kunnen veroorloven. We hebben nu de keuze tussen het kopen van een auto met verbrandingsmotor en daarvoor belasting moeten betalen, waarna we bij elke benzinetank een stukje nier verliezen, het kopen van een elektrische auto, die zeker - op dit moment - fiscaal voordelig is, maar verschrikkelijk duur in aanschaf, of het kopen van een hybride auto, die de twee problemen combineert, maar wel verzacht. Dit gebeurt allemaal onder het mooie ecologische excuus, terwijl het alleen maar politiek is... Ja, er zit een addertje onder het gras!

En dan hebben we het nog niet eens over de liefhebbers die wij zijn: was het vroeger een dure passie, nu is het een bodemloze geldput aan het worden. Een advies, lees uw AutoGids alleen 's nachts op het toilet en in bed, het zal uw kind het risico besparen verliefd te worden op iets dat hem of haar zal ruïneren...

De wereld draait zot, zoals mijn grootmoeder zou zeggen, en ze zou zeker geen ongelijk hebben! Diesel, wat onze domme - sorry - politici er ook van denken, is nog steeds de koning van het Belgische wegverkeer. En dat is normaal, want enkele jaren geleden hebben onze regeringen dit type brandstof gepusht met belastingen en pseudo-milieu-argumenten. Vandaag hebben deze windvaantjes, die graag op elkaar blazen voor het plezier van het draaien in alle richtingen, zich opnieuw de rug toegekeerd en elektriciteit als koning-energie opgesteld. Het gevolg is dat diesel, die gisteren nog werd gekoesterd, nu een plaag is.

De prijs die de brave Belg aan de pomp voor zijn brandstof betaalt, is afhankelijk van de wereldolieprijs, maar is ook onderworpen aan een complexe en ingewikkelde belastingmanipulatie die is opgezet door de regering, die van deze belastingheffing een van haar gouden handvaten heeft gemaakt. De macht om een redelijke en betaalbare prijs te handhaven voor de overgrote meerderheid van de automobilisten ligt derhalve in handen van de beleidsmakers. Ja, zij die in staat zijn een handvol nieuwe regels, richtlijnen, wetten en andere decreten te bedenken, afhankelijk van de stemming van een ondeugend virus, maar die niet in staat zijn de dagelijkse problemen van hun goed betalende schapen - sorry, de juridische term is burgers - te begrijpen, omdat zij een groot deel van de economische gezondheid van onze mooie natie hebben gebaseerd op de belasting van brandstoffen die zij besloten hebben op middellange termijn te verbieden... Maar wat verwacht je, als gevolg van de pandemie rijden de Belgen minder, dus verbruiken ze minder, dus kopen ze minder brandstof... dus moet het geld ergens teruggewonnen worden.

Uiteindelijk blijft het verhaal hetzelfde: de vrijheid van verkeer heeft een prijs die steeds minder Belgen zich kunnen veroorloven... We staan dus voor de keuze: dokken, niet dokken (gele hesjes!?)... ofwel passen we ons aan.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten