Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Hoe zie jij de mobiliteit anno 2030?

Met de gedwongen elektrificatie van het wagenpark, de toegangsbeperkingen qua verkeer in de stadscentra en de opkomst van gedeelde autodiensten, hoe zal onze mobiliteit er in 2030 uitzien? We vroegen het aan onze redactie.

Met 'De redactie ongefilterd' willen we de kans geven aan onze redacteurs om zich volledig vrij uit te drukken over enkele actuele onderwerpen. Geen beperkingen, geen politieke correctheid, enkel hun persoonlijke opinie vanuit hun geprivilegeerde positie als waarnemer van de autosector. Deze week stellen we vroegen ze hoe zij zich mobiliteit voorstellen in 2030.

Niet zo gek veel anders dan nu. De meerderheid van de wagens zal zuiver rijden op elektriciteit, dat wel. En er zullen een pak minder privé-eigenaars zijn. Zeker voor wie in de stad woont zal het sop de kool alsmaar minder waard blijken. Je kan nu eenmaal niet op elke hoek een laadpaal zetten. Om nog maar te zwijgen van de netbeperkingen die er in de grootsteden zijn. De deelsystemen die we nu parmantig proberen overeind te houden, zullen binnen 10 jaar dan ook booming business zijn. Ik hou me ook sterk dat we met z’n allen tegen dan opnieuw onze gal zullen spuwen over de digitale teller. Deze keer omdat de overheid het kleinood gebruikt om z’n accijnzen op te berekenen.

2030, dat is maar een kleine negen jaar meer te gaan. En toch lijkt het vandaag nog altijd heel moeilijk om daar al veel zinvolle voorspellingen voor te maken. Natuurlijk zullen er dan nog veel meer elektrische auto’s zijn, zowel in de al dan niet digitale showrooms als op straat. Deels ook omdat de overheden er ons zowat toe gaan verplichten, evengoed omdat verschillende constructeurs tegen dan zelfs alleen nog EV’s zullen aanbieden. We zien dus al het beeld van straten en parkings vol laadpalen, laat ons toch maar hopen dat de batterijtechnologie even snel evolueert dan al die goede intenties van de industrie.

Autonoom rijdende auto’s? Dat is nog een moeilijkere. De technologie werkt al, maar “hapert” soms ook nog. En er komt nog zoveel meer bij kijken, denk aan wegeninfrastructuur, aan wetgeving, aan verzekeringen... Nee, ik zie ons in 2030 nog altijd niet in auto’s zitten die ons zonder enige interventie van een bestuurder ’s morgens veilig naar het werk voeren en ons ’s avonds weer even gezond terug thuis afzetten.

De hele auto-industrie beleeft momenteel wellicht haar boeiendste tijd ooit. Dankzij razendsnelle technologische ontwikkelingen, dankzij eindelijk weer gedurfde ontwerpen en evengoed dankzij fusies en aanverwante die door schaalvergroting hopelijk ook een reeks nieuwe mogelijkheden bieden. Zelfs Lancia krijgt weer een kans. 2030 wordt allicht te gek, 2025 zal ook wel al behoorlijk zot zijn.

2030 lijkt nog ver weg, maar het ligt vlak voor de deur. Gezien de recente politieke besluiten zal de automarkt uiteraard sterk geëlektrificeerd zijn, maar het is ook mogelijk dat het volume ervan afneemt. Tussen de beperkingen van het opladen, de politieke pesterijen ten aanzien van gemotoriseerde en individuele mobiliteit in de stad en de hoge prijzen van de "emissievrije" auto, zal de toegang tot autobezit steeds moeilijker worden. En laten we al die automobilisten niet vergeten die zich gewoon geen nieuwe auto kunnen veroorloven omdat er geen fatsoenlijke inruilwaarde is voor hun "oude" verbrandings- of hybride auto. Ik beeld me in dat er minder mensen met eigen vervoer zullen zijn en dat er dus minder auto's op de weg zullen zijn.

Nu de jongste generatie zich niet langer laat verleiden door het rijbewijs en de vrijheid die daaruit voortvloeide, zullen openbare of autonome mobiliteitsdiensten in stedelijke en voorstedelijke gebieden bovendien aan belang hebben gewonnen. Ook autodelen zal aantrekkelijker worden, omdat de financiële beperkingen minder groot zijn. Tenslotte zal de toename van telewerken de mensen ertoe aanzetten afstand te nemen van de auto.

Ik droom echter graag van een nieuwe individuele mobiliteit die meer gericht is op vrije tijd en passie dan op ratio. Daarom hoop ik dat de "pleziermodellen" iets van hun oude glorie zullen herwinnen, dat de ontwikkeling van synthetische brandstoffen het voortbestaan van onze geliefde mechanische machines mogelijk zal maken... Voor één keer wil ik eerder optimistisch dan realistisch zijn, maar het echte antwoord op de vraag naar mobiliteit in 2030 moet volgens mij komen van automobilisten, motorrijders en anderen die een unieke kans krijgen om de nieuwe fundamenten te leggen voor individueel vervoer. Het was vroeger misschien beter, maar dat betekent niet dat het morgen slechter zal zijn!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten