Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Slaagt Jaguar in zijn elektrische transformatie?

In een poging opnieuw voet aan grond te krijgen, verandert Jaguar het geweer van schouder. In 2025 gaat de Britse constructeur volledig elektrisch, terwijl het vizier verzet wordt van de Duitse Drie naar luxemerken zoals Bentley. Wat zijn de slaagkansen van die nieuwe strategie?

Met 'De redactie ongefilterd' willen we de kans geven aan onze redacteurs om zich volledig vrij uit te drukken over enkele actuele onderwerpen. Geen beperkingen, geen politieke correctheid, enkel hun persoonlijke opinie vanuit hun geprivilegeerde positie als waarnemer van de autosector. Deze week vroegen we zal Jaguar slagen in zijn elektrische transformatie?

Ik denk dat Jaguar niet veel keuze heeft. Het Britse merk (in Indische handen) probeert al decennialang een groter stuk van de premiumkoek op zijn bord te krijgen, maar moet met quasi elke lancering van een nieuw model vaststellen dat de vooral Duitse concurrentie alleen maar wat kruimels overlaat. De recentere SUV’s leken even voor een kentering te kunnen zorgen, maar ook in dat segment is de concurrentie bikkelhard en voor Jaguar wellicht zelfs té hard.

Vraag is of dat straks anders wordt in het elektrische tijdperk, waar Tesla nu al de op iets ‘extra’ beluste klanten weet te bekoren én waar (alweer) de Duitse spelers sinds kort ook een schitterend aanbod zijn beginnen samenstellen. Kan Jaguar nu wel het verschil maken en voldoende potentële Audi E-Tron GT-, Mercedes EQS- of Porsche Taycan-klanten in zijn al dan niet digitale showroom te krijgen? Het merk gaat vanaf 2025 voor 100% elektrische aandrijving, maar kijkt nu eigenlijk al tegen een achterstand aan.

Veel en wellicht zelfs zowat alles zal afhangen van hoe aantrekkelijk het uiteindelijke elektrische gamma zal worden. Jaguar zal heel origineel uit de hoek moeten komen en zich echt onderscheiden, wil het genoeg op prestige en topprestaties beluste EV-klanten voor zich winnen. Maar op een markt waar het aanbod elektrische auto’s nog wel eventjes groter zal blijven dan de vraag ernaar, lijkt dat allesbehalve evident. Met ook nog de extra handicap dat de constructeur, op zustermerk Land Rover na, geen echte partners heeft om de ontwikkelings- en andere kosten mee te delen. Boeiend wordt het zeker. En wie weet, misschien blaast Jaguar ons straks wel van onze sokken met de mooiste EV ‘ooit’.

Je kan niet zeggen dat Jaguar te laat was, met de I-Pace waren de Britten bij de eerste constructeurs die een Tesla-alternatief in de showroom hadden staan. Eentje met een uitstekende wegligging en een gedurfd lijnenspel, maar de consument hapte niet naar het nochtans bekoorlijke aas. Akkoord, perfect was de Jaguar I-Pace niet: de multimediamodule was niet helemaal mee met de tijd en de laadmogelijkheden waren niet zo uitgebreid als de concurrentie uit Palo Alto. Toch verdient de I-Pace beter.

Het is een oud zeer van het moderne Jaguar: uitstekende producten niet verkocht krijgen. Omdat ze maar niet door het Duitse pantser van Audi, BMW en Mercedes geraken, de merken die zich altijd net iets slimmer en net iets sneller tonen. En in een poging die achterstand weg te werken, struikelden de Britten te vaak over kwaliteitsproblemen. En dat is nefast voor het sowieso al moeilijke imago, waarin veel consumenten zich niet kunnen vinden wegen te posh, te belegen of te oud.

In die zin lijkt de keuze op hogerop te kijken, richting Bentley en consorten, een beloftevolle piste. Maar dan moeten ze wel hun kwaliteitsniveau serieus kunnen optrekken en producten kunnen bouwen die meekunnen met die luxemerken. Ik denk echt dat het een imagokwestie wordt. Over die elektrische transformatie maak ik me minder zorgen, want die maakt iedereen door. Je hoeft niet meteen te scoren, zolang je maar op niveau bent wanneer de markt echt begint te switchen. Dan moet je juist je multimediatechnologie op orde hebben. Een samenwerkingsakkoord met een grote Chinese speler lijkt me dan ook opportuun. Nu goed, makkelijk gaat het niet worden...

Natuurlijk heeft Jaguar de legitimiteit om zich te ontpoppen tot een van de sterke EV-spelers, elektrische motoren passen nu eenmaal uitstekend in een Engelse klasselimousine. De absolute stilte aan boord, de moeiteloze power om een koetswerk van 2 ton razendsnel, maar discreet te verplaatsen, het zijn eigenschappen die bij het merk passen als snorharen bij een katachtige.

Maar het grote probleem is nostalgie. Zelf denk ik dat aan de sportprototypes die zegevierden in de 24 Uur van Le Mans, de Jaguar XJR-9 in zijn heerlijke Silk Cut-uitmonstering en met zijn betoverend klinkende 7 liter-V12... Die successen in de racerij konden ze destijds verzilveren op de openbare weg, in de vorm van sportieven wagens met een dikke, van karakter borrelende motoren aan boord. De autowereld ziet er vandaag heel anders uit, de elektrische aandrijftechnologie heeft geen rijk verleden nodig om zich te manifesteren. Een Aziatische start-up mengt zich vandaag net zo makkelijk in de debatten als een klassieke autoconstructeur.

Misschien leidt Jaguar onder een teveel aan respect van de liefhebbers, die het merk liever laten verstarren als een goddelijk icoon uit het verleden, gevoed door herinneringen uit het verleden. Lange motorkappen (waar moesten die V8- en V12-motoren anders liggen), oud runderleder (geen veganistische stoffen van gerecycleerde visnetten) en wijzerplaten van horlogemakers (geen digitale rommel), dat soort dingen. Maar daar liggen ook kansen: Jaguar moet durven inzetten op design, ons weer laten dromen zoals vroeger. De I-Pace zal wel een goede EV zijn, maar ik kijk liever naar een Jaguar XJ uit de jaren 80... Al was het maar uit respect.

Ik heb altijd van de Jaguars van vroeger gehouden, soms vernieuwend - de E-Type - en soms eigenzinnig, zoals de XJ's van een dik decennium geleden, met hun tijdloze lijnenspel. Maar als we ons beperken tot de recentere modellen is er, afgezien van de F-Type, geen enkele Jaguar die me echt prikkelt. De styling is goed maar gladjes, de afwerkingsdetails zijn de standing en de prijzen van het merk onwaardig, de betrouwbaarheid is ronduit middelmatig... Deze auto's missen bovendien persoonlijkheid en zowel technische als stilistische durf.

Dus, kan Jaguar floreren met de overstap naar elektrische aandrijving en een ambitieuze stap naar een hoger marktsegment? Naar mijn mening zijn er slechts twee antwoorden mogelijk op deze vraag. Ja, als het design zowel van binnen als van buiten gedurfd is en de rijervaring op het niveau van het merk blijft: dynamisch en comfortabel. Met die Britse touch die het onderweg verloor. Neen, als Jaguar volhardt in de boosheid en het de huidige designtaal blijft spreken die zoveel liefhebbers weg lijkt te jagen.

We mogen ons ook niet verkijken op die elektrische transitie, want die lijkt makkelijker dan hij eigenlijk is. Het is niet omdat de basiscomponenten eenvoudiger zijn, dat ze daarom betrouwbaar worden. De elektrische revolutie is ook een digitale revolutie, de ontwikkelingskosten rijzen dan ook de pan uit. Zijn ze ook te duur voor een constructeur zoals Jaguar? Het lijkt er momenteel wel op, want het Britse merk moet zijn niveau dringend optrekken. Met de kwaliteit en de betrouwbaarheid die ze nu bieden, kunnen ze nooit een vuist maken tegen Aston Martin en Bentley. Ik geef eerlijk toe dat ik er niet echt meer in geloof.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten