Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector, zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Deze week vroegen we aan onze redacteurs of ze denken dat sedans, coupés en monovolumes het SUV-tijdperk kunnen overleven.
Zodra de constructeurs beseffen dat het contraproductief is - vooral bij EV's - om SUV's met een slechtere aerodynamica te bouwen, zullen ze ongetwijfeld terugkeren naar meer gestroomlijnde en dus verstandigere carrosserievormen. En dan zullen berlines, en de pseudo-coupés, hun legitimiteit en populariteit terugvinden.
De SUV-hype is een modetrend, zoals er wel vaker zijn in de autowereld, net als daarbuiten. Iedereen wil nu SUV's, iets wat nog wordt aangewakkerd door de constructeurs omdat ze het gemakkelijker vinden om batterijen voor (deels) elektrische wagens te steken in deze automotive hoogbouw. Maar later zal een andere vorm van auto weer met meer liefde worden onthaald. Praktische breaks of monovolumes, bijvoorbeeld, want hun kwaliteiten staan buiten kijf.
Of misschien wel weer leuke sportcoupeetjes, wanneer de auto-industrie (en de wettelijke kaders) ver genoeg staan om volledige autonome voertuigen aan te bieden, waardoor zelf met een auto rijden vooral nog iets voor de fun wordt. En dus leuker is om met iets kleins en prikkelend te doen.
De traditionele sedan zie ik dan weer niet zo snel een comeback maken op onze markt - elders in de wereld zijn ze wél nog populair -, tenzij voor hun gunstige stroomlijn en dus lagere energieverbruik, zoals Mercedes al bewijst met de EQE en EQS. Maar de komende jaren zullen we nog even moeten overleven met hoge koetswerken en smalle ramen. Een beetje jammer, maar vaak zijn ze wel de meest praktische optie in de zwaar uitgedunde catalogi van de constructeurs...
Wat nu in de mode is, hoeft dat dus niet per se meer te zijn binnen 20 jaar. In die zin zie ik nog wel een toekomst voor andere koetsvormen. Zeker nu de elektrische aandrijving – en dan vooral de compactheid waarmee die komt – een grotere vrijheid laat aan designers. Er is ondertussen trouwens wel al wat geëxperimenteerd, alleen blijkt het gewoontedier dat de mens is met heel wat van die ontwerpen nog niet direct om te kunnen. De variaties op de SUV zitten er dus aan te komen. Al zijn ze daarom nog niet voor morgen.
Na ongeveer een halve eeuw consensus over de architectuur van een personenwagen: de motor vooraan, en daarachter de inzittenden, herdefiniëren elektrische auto’s die aanblik. Of de motor voor- of achteraan ligt, maakt niet veel meer uit, want hij neemt nauwelijks plaats in; het zijn nu de batterijen waarrond alles draait. Die liggen onderaan, waardoor auto’s vanzelf wat hoger worden en er een nieuwe blauwdruk ontstaat voor de typische personenwagen.
Maar dat hoeven niet noodzakelijk allemaal SUV’s te worden, uiteindelijk is dat ook maar een trend die ooit wel weer zal overwaaien. De Polestar 2 illustreert bijvoorbeeld dat je even goed een aantrekkelijke berlinecarrosserie kan bouwen op een verhoogd platform. De Jaguar I-Pace of de BMW i3 bewijzen dan weer dat je met een elektrisch platform ook een ander soort auto kan maken, met een eenvolumekoetswerk dat toch eleganter en innovatiever is dan dat van de klassieke MPV.
Bovendien hoeven EV’s niet per definitie hoog te zijn, kijk maar naar de Tesla Model 3 of Porsche Taycan. De tegen 2025 verwachte komst van de vastestofbatterij, die compacter is en ook minder randapparatuur nodig heeft, zal bovendien de architectuur van elektrische auto’s opnieuw veranderen. Ik ben ervan overtuigd dat er ook in de toekomst nog voldoende diversiteit zal zijn om het boeiend te houden.
SUV's hebben een bulldozereffect gehad op segmenten die ooit populair waren bij gezinnen, zoals breaks, MPV's en 5-deurs berlines. Ze hebben zelfs de luxe- en premiummarkt veroverd. Ten koste van vierdeurs coupes en sedans? Het lijdt geen twijfel dat er nog steeds een publiek is dat dol is op meer traditionele vormen, soms gericht op rijplezier.
Bovendien is, in tegenstelling tot wat sommigen beweren, het praktische karakter van een SUV geen wondermiddel. De kofferruimte van sommige 4-deurs berlines is, dankzij zijn diepte, groot en praktisch genoeg. Behalve, natuurlijk, voor het vervoeren van een fiets of een wasmachine. Maar een trekhaak of een break is natuurlijk ook een optie. Coupés vereisen meer gymnastische inspanning om in en uit te stappen. Maar ze hebben een stilistisch randje dat gekoppeld is aan sportief en dynamisch rijden.
De MPV's, en dan niet de bestelbreaks, zijn waarschijnlijk de voornaamste slachtoffers van de SUV's. Monovolumes bieden echter een onvergelijkbare leefruimte voor 5 personen, soms 6 of 7, met nog steeds voldoende bagageruimte. Zoek maar eens een SUV van hetzelfde formaat die zo'n ruimte kan voorleggen...
De vraag is misschien eerder, komt er ook weer een einde aan het SUV-tijdperk? Zoals dat eerder ook gebeurde voor de toch een tijdlang heel populaire MPV’s. We evolueren sowieso steeds meer naar een soort mengvorm. Van veel nieuwe modellen kan je nog amper zeggen of ze hatcback, monovolume of SUV zijn. Waar plaats je bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq 5 en een Kia EV6? Wat voor type auto is de Skoda Kamiq? Is de nieuwe Renault Mégane nog wel een ‘klassieke’ vijfdeurs? Zijn de Mercedes EQE en EQS nog wel ‘echte’ berlines?
Zeker met de opmars van elektrische auto’s, worden de grenzen tussen de verschillende categorieën steeds vager. Terwijl er toch ook al een tijdje heel wat zogeheten SUV’s zijn waar je het asfalt beter niet mee verlaat, omdat ze maar twee aangedreven wielen hebben. Wellicht is dat ook wel wat de klant wil. Een combinatie van looks en functionaliteit. Op enkele uitzonderingen (Duitse premium en de echte sportwagenmerken) na, zijn er haast geen coupés en zeker geen cabrio’s meer. Leuk om naar te kijken en om mee te rijden, maar helemaal niet praktisch.
En een hogere SUV biedt natuurlijk ook meer mogelijkheden dan een hatchback en berline. Hoe dan ook, de veel eenvoudigere technologie van elektrische auto’s biedt de designers zeker extra mogelijkheden. Afwachten hoever ze zullen durven (of mogen) gaan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!