Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Dient het rijbewijs met punten de veiligheid?

De AutoGids-redactie spreekt zich uit over de zin en onzin van het rijbewijs met punten, dat er binnenkort dan toch lijkt aan te komen.

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Deze week vroegen we hen of het rijbewijs met punten een goede oplossing is om de veiligheid op de Belgische wegen te verbeteren.

Op zich is een rijbewijs met punten misschien wel geen slecht idee. Hardleerse bestuurders, die steeds opnieuw zwaar in de fout gegaan, zullen mogelijk alleen tot inkeer komen en echt beterschap tonen als hen een (tijdelijke) intrekking van het rijbewijs boven het hoofd hangt. Maar dat is wellicht een iets te makkelijk geformuleerd standpunt.

Wie bepaalt met hoeveel punten je start, hoeveel er per overtreding (én voor welk soort overtredingen) afgaan, hoelang de straf duurt, enz. Het zullen politici zijn die daar, officieel toch, over moeten beslissen. Hopelijk laten ze zich daar dan wel door echte specialisten bij adviseren, en liefst niet alleen door mensen met een autofobie.

Buitenlandse voorbeelden geven blijkbaar ook aan dat zo’n puntensysteem niet veel verandert aan het rijgedrag van de echte verkeersgekken. Daarvoor zou de pakkans bij overtredingen (alcohol, gsm-gebruik, gordeldracht…) nog altijd te klein zijn, de hoofdreden waarom de invoering van zo’n rijbewijs in België al eerder werd uitgesteld. Er zou trouwens ook een grote administratieve kost aan vasthangen.

Het rijbewijs met punten is gewoon een andere manier om geld te verdienen, vind ik. Iemand die meerdere keren wordt betrapt op een snelheidsovertreding omdat hij 124 of 125 km/u rijdt waar hij eigenlijk 120 km/u mag, maakt hem daarom niet tot een gevaarlijke bestuurder. Ik ben vaak op de baan en vind een kruissnelheid van 125 km/u doorgaans veiliger, dan moet je niet de hele tijd zigzaggen tussen de vrachtwagens en de treuzelaars...

Er zijn volgens mij andere manieren om de verkeersveiligheid te verbeteren. Meer alcohol- en drugtests, bijvoorbeeld. In al die jaren dat ik rijdt, heb ik nog nooit moeten blazen. Maar ja, een flitspaal is natuurlijk gemakkelijker gezet en brengt veel meer op. Als het rijbewijs met punten gekoppeld wordt aan preventieve straffen, dan ben ik wat milder. Een cursus die je leert hoe je auto onder controle te houden, is altijd nuttig. Want dat moet toch het doel zijn: meer veiligheid, niet meer centen. Je zou bang moeten zijn van een ongeval, niet van de boete die volgt als te snel voorbij een flitscamera passeert...

Het is in elk geval een eerlijker systeem, want een overtreding wordt daarmee voor iedereen even zwaar bestraft. Bij geldboetes is dat niet het geval: voor de ene is 75 euro kleingeld, terwijl het bij een ander een bom legt onder het gezinsbudget. De bestraffing, is het dan met geld of met een puntensysteem, moet vooral proportioneel blijven. Iemand die per ongeluk even 52 km/u rijdt waar je 50 mag, verdient eigenlijk geen straf.

Het probleem zijn natuurlijk de mafkezen die zich gedragen als in een videospel. In welk systeem ook ontkomen ze als gladde alen; boetes worden nooit betaald, en zelfs wanneer het rijbewijs wordt ingetrokken, blijven ze rijden. Voor die kleine groep chauffeurs vind ik het de beste oplossing om de auto in beslag te nemen.

In België is het rijbewijs met punten nog steeds een taboe, maar in de meeste andere landen van Europa wordt dit systeem al een tijdje gebruikt. Het doel: recidive voorkomen. Al heeft dat alleen zin als je voor een rationeel en realistische 'puntenscore" opteert, natuurlijk. Elke overtreding bestraffen met een negatieve beoordeling heeft immers een averechts effect: de automobilist krijgt de stempel onverantwoordelijk te zijn, terwijl afleiding door andere weggebruikers, dubbelzinnige borden en onduidelijke verkeerssituaties doorgaans aan de basis liggen. Die kleine overtredingen leiden bovendien zelden toch gevaarlijke situaties.

Bovendien lopen de mensen die meer kilometers malen systematisch meer kans om punten te verliezen, vooral de opeenstapeling van die kleine overtredingen. Ik vraag me dan ook af wat het effect gaat zijn van een rijbewijs met punten. Want het is niet dat grote overtredingen nu niet streng bestraft zouden worden, met hoge boetes (bijvoorbeeld voor het gsm-gebruik achter het stuur) en de doorverwijzing naar de verkeersrechter bij zware verkeersovertredingen (met de intrekking van het rijbewijs als voornaamste instrument). De echte cowboyw zullen zich dan ook weinig tot niets aantrekken van zo'n rijbewijs met punten.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten