Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Deze week vroegen we hen wat ze vonden van het verplichte ISA-systeem.
Het is geen goed idee om twee redenen: de automatische activering en de onbetrouwbaarheid van het systeem. De technologie om verkeersborden af te lezen is onbetrouwbaar. Mijn tests in voertuigen met soortgelijke systemen hebben uitgewezen dat er zeer vaak sprake is van verkeerde interpretaties. En soms is het verbijsterend: 70 km/u in plaats van 120 km/u bijvoorbeeld! En natuurlijk heeft de "intelligente" regelaar het nodig geacht om op de snelweg in de ankers te gaan vanwege een limiet op een parallelrijstrook.
Bovendien piept ISA bij elke bocht voor niet bestaande limieten, en vergeet soms te waarschuwen dat je te snel rijdt. Het probleem zijn zowel de gegevens op de GPS-kaarten, die niet altijd juist zijn, als de verkeersborden, die de auto niet kan lezen of moeilijk kan begrijpen. Deze fouten zijn te wijten aan de inconsistenties tussen de verschillende Europese verkeerscodes. Het typische geval in België is het automatische einde van de limiet bij elk kruispunt, dat het systeem "vergeet" en dus de limiet van voor het kruispunt aanhoudt. Ook de presentatie van de borden, met de verschillende lettertypes per land en bepaalde aanduidingen op het bord, kan deze onuitstaanbare schoonmoeder misleiden om terecht of onterecht kritiek te uiten op je snelheid.
Een kleine anekdote ter illustratie: onlangs reed ik met een willekeurige (elektrische) testauto op het viaduct van Wilrijk richting Brussel. De auto in kwestie was uitgerust met een zogenaamd ‘intelligente’ adaptieve cruisecontrol, wat betekent dat die zich automatisch aanpast aan veranderende snelheidsbeperkingen. Groot was dan ook mijn verbazing toen de auto, met de cruisecontrol netjes ingeschakeld op 90 km/u, op het viaduct plots krachtig begon te versnellen omdat hij blijkbaar ‘dacht’ dat de snelheidslimiet er veranderde van 90 naar 120 km/u…
En omgekeerd kan het ook, zo bleek met dezelfde auto op de terugweg: in de Bevrijdingstunnel richting de Antwerpse ring besliste de auto dat hij daar maar 50 km/u mocht… terwijl er een limiet van 90 geldt. De auto ging dan ook flink in de remmen. In beide gevallen nam ik natuurlijk bliksemsnel de controle weer over, maar als er met name in die laatste situatie een auto of vrachtwagen achter mij had gereden, dan had het voorval makkelijk kunnen leiden tot verkeersagressie of erger nog, een kop-staartaanrijding.
Waarmee ik maar wil zeggen: in theorie is het allemaal mooi, dat blindelingse vertrouwen in elektronica en artificiële intelligentie, maar de praktijk is toch anders. Als de binnenkort verplichte Intelligent Safety Assistance zich baseert op dezelfde data als de slimme adaptieve snelheidsregelaars die we nu al hebben, dan staat er ons nog wat te wachten…
Ook al zou ik het persoonlijk erg vervelend vinden als liefhebber van niet-geassisteerd, organisch rijden, toch zou het een goed idee kunnen zijn. Omdat zo overschrijdingen vermeden worden van voortdurend veranderende snelheidslimieten op een weg (50, 70, 90, 70, 90, 50, enz.), die niet altijd gemakkelijk te volgen zijn en bovendien moeilijker te voelen zijn in een moderne auto. Persoonlijk gebruik ik mijn cruise control continu om een boete te vermijden, dus veel verschil zal het niet maken... Ik hoop enkel dat het gemakkelijk uit te schakelen is tijdens een rit om te genieten van het organisch rijden zonder hulpjes!
Maar wat ik niet begrijp is dat we steeds meer rijhulpmiddelen toevoegen, terwijl we de constructeurs toelaten bestuurders steeds meer af te leiden. Ik heb net een nieuwe Leon komende uit een auto van 2014, en ik werd overstelpt met informatie in alle richtingen die handelingen vereiste die mijn ogen van de weg haalden. Zozeer zelfs dat ik in het eerste half uur rijden niet kan zeggen of hij goed rijdt of niet... Het middelpunt van de auto is niet langer de bestuurdersstoel, maar de iPad in het midden van de auto, waarop je de hele tijd moet kijken en die je voor alles moet aanraken.
Er zijn geen fysieke besturingselementen die je kunt aanraken zonder naar de weg te kijken, je moet visueel zoeken naar kleine toepassingslogo's, je vinger erop weten te leggen terwijl je rijdt en 3 keer proberen een aanraakcursor te verslepen. Ondertussen beweegt het stuur uit zichzelf omdat het een lijn volgt die je verplicht bent over te steken, en dan schreeuwt de auto omdat hij denkt dat je de voorligger niet hebt zien remmen. En dan heb ik het nog niet eens over de waarschuwingen voor ecorijden die steeds voor je opduiken, de verzoeken om Android Auto te verbinden en de stemassistent die denkt dat hij hoort dat je hem roept...
ISA is volgens mij opnieuw een irritant veiligheidssysteem dat de chiptuners en de aftermarket sofware-installateurs meer werk zal geven. Omdat het, net als de soms overactieve rijstrookassistent en wat mij betreft de adaptieve cruise control, opnieuw een functie is die je telkens manueel moet uitschakelen bij het starten. En waar sommige constructeurs dat uitschakelen erg gemakkelijk maken, steken anderen het weg in submenu's, die we bij het testen van deze wagens telkens opnieuw moeten zoeken.
Mijn frustratie met dit nieuwe systeem komt niet omdat ik een fervent hardrijder ben. Integendeel: tijdens ritten van A naar B hou ik me steeds aan de snelheid... op de GPS. Die toch zo'n 5-7 km/u kan afwijken van de snelheid op de teller. Maar naar welke snelheid kijkt ISA? Dat is nergens te vinden. Ook de zeer goede reden die collega Olivier aanhaalt, maakt mij niet laaiend enthousiast over nog een extra afleidend piepje of trilling tijdens het rijden. Gelukkig koop ik zelf tweedehands...
Als die technologie echt de macht had om bestuurders langzamer te laten rijden (vooral in de spits), zou ze zeer nuttig zijn. De mens is echter van dien aard, dat zolang hem macht wordt gegeven, hij er gebruik van zal maken.
De enige manier om de snelheid van auto's te beperken is het aanpakken van delicatere onderwerpen, zoals gedwongen elektronische beperking, of drastische beperkingen van het vermogen. Of om te voorkomen dat de ISA wordt losgekoppeld en het alarm laat afgaan tot de juiste snelheid is bereikt, een beetje zoals het veiligheidsgordelprincipe.
Zoals het er nu uitziet, kunnen bestuurders die worden afgeleid, gewoon een boete ontlopen. Ik heb de indruk dat de ISA fungeert als een permanent anti-flitspaalsysteem! Kortom, op deze manier lijkt het systeem mij niet erg nuttig...
Op zich zeg ik ja tegen het opleggen van systemen die werkelijk bijdragen tot een verbetering van de veiligheid van de weggebruikers. Ik denk aan ABS, ESP, veiligheidsgordels, Isofix-bevestigingen en airbags. Anderzijds zeg ik nee tegen het opleggen van "hulpmiddelen" die slechts dienen om een van de grote mislukkingen van regeringen en van onze samenleving in het algemeen te maskeren! Als vandaag elektronische beperkingen worden opgelegd zoals deze intelligente snelheidsbegrenzer, ISA, dan is dat alleen maar om het incivisme te compenseren van de meerderheid van de bestuurders die niet meer in staat zijn willekeurige regels te aanvaarden en te respecteren. Dus mensen castreren of irriteren tot ze "gehoorzamen" is gemakkelijker en minder empowerend dan de tijd nemen om hen op te voeden en te trainen.
Maar kunnen we een bestuurder van een moderne auto, meestal een auto die te krachtig is voor het dagelijks verkeer en die grotendeels of zelfs volledig is gesteriliseerd en geassisteerd, werkelijk verwijten dat hij - bewust of onbewust - sneller rijdt dan de opgelegde limiet, soms op een uiterst domme en puur egoïstische manier? Als Europa en zijn lidstaten kwaliteitscriteria gaan opleggen voor het wegennet, samenhangende en relevante regels inzake verkeersveiligheid en snelheidsbeperkingen, en als zij investeren in de opleiding en responsabilisering van de weggebruikers, dan zullen deze elektronische systemen, die min of meer worden opgelegd, maar die zeker worden betaald ook al zijn ze helemaal niet perfect, geen nut meer hebben.
Bovendien toont het feit dat het systeem kan worden uitgeschakeld de louter demagogische en economische grondslag van deze maatregel aan, die is opgelegd, bedacht en gewenst door mensen die totaal los staan van de realiteit van de weg waarmee wij, de arme gemiddelde automobilist, te maken hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!