Met 'De redactie ongefilterd' willen we de kans geven aan onze redacteurs om zich volledig vrij uit te drukken over enkele actuele onderwerpen. Geen beperkingen, geen politieke correctheid, enkel hun persoonlijke opinie vanuit hun geprivilegeerde positie als waarnemer van de autosector. Deze week vroegen we ze hoe ze denken dat de autodealer van morgen er zal uitzien.
Ik stel me de dealerbedrijven van morgen voor als grote, onpersoonlijke en verzorgde designruimten met modern, opvallend meubilair. Elk filiaal zal identiek zijn wegens de stilistische beperkingen die door de marketingteams van de fabrikanten worden opgelegd. Als er nog een dealer is.
Voor sommige merken kan een online shop met een bezorggedeelte net zo flitsend zijn. De werkplaats wordt uiteraard aan het oog onttrokken en indien mogelijk voorzien van een chroomnikkelen vloer. Kortom, het zal meer op een Apple Store lijken dan op een garage.
Is dit iets om je voor te schamen? Dit is de prijs die moet worden betaald voor een evolutie van de auto-industrie die witter dan wit wil wassen en wil inspelen op nieuwe aspiraties. En om te verdoezelen wat niet gezien mag worden.
Net zoals ik niet geloof dat kledingwinkels zullen verdwijnen, zie ik ook de fysieke showroom niet gauw opgedoekt worden. In essentie om dezelfde reden. Omdat je toch eerst de waren eens zelf gezien en gevoeld wil hebben. En omdat shoppen allang deel is gaan uitmaken van het vrijetijdswezen.
Kortom, in de auto gaan zitten, stoffen en kleuren kiezen, je laten adviseren over opties, als je het mij vraagt, doen we dat morgen nog altijd bij de dealer. Of op z’n minst in een contactpunt van het merk. Zullen we daar nadien dan onze bestelbon nog tekenen dan wel onze wagen ophalen? Da’s een heel andere vraag. Dat online kopen zijn we onderhand zo gewend. Net als de thuisleveringen. Toch?
In lijn met de ontwikkeling van elektrische auto's zullen dealers energie-efficiënter moeten zijn en minder materialen moeten gebruiken. De merken zullen ook vindingrijker moeten zijn om bezoekers te blijven trekken. Koude kathedralen van glas en staal in onwelkome gebieden zijn niet langer aantrekkelijk.
De gebouwen zullen kleiner zijn, maar meer uitnodigend. Het voorbeeld van Lynk & Co in Antwerpen zal in België navolging vinden. Gezellige loungesfeer & levenskunst, met de nadruk op decoratie, sfeer en stijl. Zo gaat dat in ons 'Instagram'-tijdperk, en we hebben meer decoratie nodig.
De functie van een dealer moet ook worden verveelvoudigd: auto's verkopen, maar ook levensmiddelen en decoratieve artikelen. Een Italiaanse autohandel zou er baat bij hebben als het ook een goede trattoria zou zijn, en aan de Japanse kant zou een sushibar het mogelijk maken om te ontspannen voor de nieuwe producten! En waarom zouden we een deel van de grote dealerbedrijven niet omvormen tot een co-working space, met elektrische laadpalen en zelfs gedeelde voertuigen?
Ongeacht de formule moet het altijd mogelijk zijn de auto in het echt te zien, achter het stuur te kruipen, kortom, zich onder te dompelen in zijn wereld, iets wat geen enkele virtuele garage ooit zal kunnen bieden, althans in de nabije toekomst niet.
Het is duidelijk dat met de digitalisering, alle online aangeboden diensten, leveringen aan huis, alles besprenkeld met wat pandemie, sommige dealerbedrijven gedoemd zijn helaas te verdwijnen. Steeds meer digitaal en steeds minder menselijk contact is duidelijk niet naar mijn zin.
Voor mij is het probleem met dealers dat ze geen toegevoegde waarde meer bieden in vergelijking met alles wat online beschikbaar is. Om je een persoonlijk voorbeeld te geven: ik moest een nieuwe auto kiezen. Ondanks het feit dat ik mijn huiswerk had gedaan dankzij de configurators, de tests (van AutoGids, uiteraard) en alle online beschikbare informatie, wilde ik om twee redenen naar een dealer gaan: om enkele gedetailleerde vragen te stellen die online niet te vinden waren (het merk en model van de optie "sportbanden", hoe de koplampen eruit zien zonder de volledige LED-optie, en welke actieve ophangingsinstelling overeenkomt met de passieve ophanging), en om een testrit te maken met de gekozen configuratie.
Het resultaat was dat na 3 verschillende dealers te hebben bezocht, geen van hen mijn vragen kon beantwoorden, behalve één voor de LED's, en geen van hen de gewenste configuratie had, zelfs niet elders in Wallonië (ik moest een ander merk van de groep proberen met de juiste motor/transmissie-combinatie, en het juiste model met een andere motor/transmissie). Naar een dealer gaan heeft me dus niet veel opgeleverd, behalve dat ik me realiseerde dat het aanraakscherm verschrikkelijk was om te gebruiken en om de grenzen van het chassis te testen. Maar 95% van de mensen hebben niet zulke geavanceerde behoeften als ik.
Mijn droomdealerbedrijf is niet merkgebonden maar onafhankelijk - in het idee van een kleine autoshowroom of een standaardwinkel: alle auto's van een segment op één plaats hebben, ze direct in de showroom en op de weg kunnen vergelijken, een neutrale verkoper hebben die er geen belang bij heeft het ene merk boven het andere te verkopen, dit alles om gemakkelijk de beste keuze te maken. Maar ik weet niet of dit in het echte leven haalbaar is...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!