Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Eigenaar zijn van een auto, is het nog een must?

Heeft het nog zin om een eigen auto te bezitten, met alle beperkingen en kosten van dien, nu er wordt overgeschakeld op elektrische auto's, het telewerken toeneemt en er autodeel- en leaseregelingen opduiken?

Met 'De redactie ongefilterd' willen we de kans geven aan onze redacteurs om zich volledig vrij uit te drukken over enkele actuele onderwerpen. Geen beperkingen, geen politieke correctheid, enkel hun persoonlijke opinie vanuit hun geprivilegeerde positie als waarnemer van de autosector. Deze week vroegen we hen of het vandaag de dag nog een must is om je eigen auto te hebben.

Voor heel wat stedelingen is de rekening al snel gemaakt: waarom zou je nog honderden euro's per maand aan belastingen, verzekering, onderhoud en brandstof betalen als je er binnen de stad niets mee bent, wegens drukte en circulatieplannen, en het openbaar vervoer toereikend genoeg is in je buurt? Als je dan toch moet rijden, ben je beter af met een autodeeldienst, of, als je geluk hebt, een auto op kosten van de baas.
 
Maar ook buiten de stad lijkt private lease steeds aanlokkelijker. Met het geld dat je maandelijks afschrijft aan een auto, zeker een recente wagen, kan je vaak ook een interessant model via een maandelijkse betaling op de oprit krijgen. Je hebt dan geen restwaarde, maar ook geen stress over verzekering of onderhoud, en je rijdt in een nieuw model.
 
Zelf rij ik het liefst wel nog even rond in mijn eigen wagen, toch zolang er geen salariswagen in de garage staat (hallo, meneer de baas?). Ik kies dan wel bewust voor een tweedehandswagen die het grootste deel van zijn afschrijving al achter de rug heeft, en ik dus voor quasi hetzelfde geld weer kan doorverkopen als ik zin heb in iets anders. Dat dit heel wat extra stress oplevert qua betrouwbaarheid, hoort erbij... toch?

Een op het eerste gezicht makkelijke vraag, maar het antwoord is dat niet. Of misschien net wel. Of we in de toekomst nog nood zullen hebben aan een ‘eigen’ wagen, waar we dus ook eigenaar van zijn, zal natuurlijk vooral van onze mobiele noden afhangen. Wie quasi elke dag nog een auto gebruikt voor professionele of andere verplaatsingen, zal zich maar moeilijk in een systeem van autodelen kunnen inpassen.

Maar misschien kan het wel voor de tweede wagen in het gezin, als we ons daar daar financieel (of praktisch) voordeel mee kunnen doen. Wat gaat het ‘delen’ van een auto de gebruiker kosten? Hoe zit het met de beschikbaarheid, zeker als je er onverwacht eentje nodig hebt. Er komen allicht nog verschillende (commerciële en andere) alternatieven voor het ‘klassieke’ bezit van een auto.
Hoe snel we al dan niet overstappen naar deel- en dus huurauto’s, zal zeker ook afhangen van de aantrekkelijkheid ervan. Het zal hoe dan ook makkelijker zijn in Brussel of Antwerpen dan in de Westhoek. Time will tell…

Formules zoals die van Lynk & Co, waarbij je gedurende een welbepaalde periode de enige ‘huurder’ van een auto bent, zijn een ander verhaal. Dat soort leasen zal zeker nog populairder worden, het zit sowieso al een tijdje in de lift.

Ik denk dat het af zal hangen van wie de vraag beantwoordt. Iedereen die de milleniumovergang bewust heeft meegemaakt, zal allicht zijn wagen wel willen bezitten. Omdat dat zo was bij de ouders en grootouders én omdat ze ondertussen ook zelf al eigenaar zijn geweest van één of meerdere auto’s. Naast de conventie is er ook het vrijheidsgevoel dat voor die generatie onlosmakelijk verbonden zit aan de wagen.

Mijn bouwjaar ligt eveneens ver voor die van Facebook en co, bijgevolg herinner ik me ook nog zeer goed hoe ‘bevrijdend’ het was dat je ineens overal kon gaan en staan. Een belemmering die er vandaag niet meer is. Je schuift je smartphone open en de wereld ligt aan je voeten.

In die zin is de absolute nood aan een auto wel verdwenen. En daarmee dus ook de behoefte om er eentje te bezitten. Het is dus allerminst denkbeeldig dat de tieners van nu morgen gewoon zullen betalen voor het gebruik en niet langer voor het eigendom van de/hun auto.

Op het gebied van muziek en homevideo gaat de trend reeds in de richting van abonnementen voor quasi oneindig gebruik. De auto kan dit pad volgen. Daar zijn vele redenen voor: een te hoge aankoopprijs, volatiele beleidsbeslissingen, variabele geometrische regels, technologische veranderingen en gebruikersvergoedingen. Met een all-inclusive abonnement, behalve voor brandstof/elektriciteit, en met een toeslag per kilometer buiten het pakket, kan het autobudget gemakkelijker onder controle worden gehouden. Hetzelfde geldt voor autodeeloplossingen.

Is dit iets om blij mee te zijn? Voor degenen die de auto slechts als een eenvoudig vervoermiddel beschouwen, beantwoordt de vierwieler zeker aan een behoefte door hen van bepaalde beperkingen te bevrijden. Maar zoals met vinyl muziek, is het kopen van een auto een andere zaak. Je kan hem zelf kiezen, personaliseren en bezitten om hem te kunnen vertroetelen.

Voor autoliefhebbers zoals wij, is het bezit van een auto een must. Helaas is het ook een luxe aan het worden! Als je jezelf wil verwennen, kan je net zo goed een model kopen voor vrije tijd en plezier, terwijl een leasewagen dan het steeds banalere vervoersmiddel wordt voor dagelijks woon-werkverkeer.

Voor wie de auto als een eenvoudig vervoermiddel beschouwt en hem systematisch om de 3-4 jaar vervangt: nee, het heeft geen zin om er eentje te kopen. In feite is dit al de realiteit voor veel Belgen die, door middel van leasing, hun auto niet langer bezitten maar huren.

Aan de andere kant, voor degenen die de auto een meer gepassioneerde dimensie geven, is het natuurlijk zinvol om hem te bezitten! Ik ben gefascineerd door mensen die een auto 20, 30 of zelfs 40 jaar houden. Het wordt een mijlpaal in de familiegeschiedenis, een bron van herinneringen. En bovenal is het ecologisch gezien zinvoller om een auto 20 jaar en/of 500.000 km te houden dan om hem om de 3-4 jaar te vervangen.

Ik zou daaraan willen toevoegen dat particulier kopen mensen verantwoordelijker maakt. Mensen besteden meer aandacht aan hun auto's en het onderhoud ervan, waardoor ze langer meegaan. Je hoeft maar te kijken naar de ramp op het gebied van deelfietsen en -scooters, maar ook van deelauto's in sommige landen. Als ze worden misbruikt, wordt hun levensduur bijzonder verkort, wat vroeg of laat een ecologisch probleem wordt.  

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten