Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Moeten ontwerpen van elektrische auto's anders zijn?

Met de komst van de elektrische auto hebben constructeurs de neiging om voor hun elektrische modellen te kiezen voor een heel ander, vaak futuristisch, soms innovatief design. Maar is dit een noodzakelijke stap?

Met 'De redactie ongefilterd' willen we de kans geven aan onze redacteurs om zich volledig vrij uit te drukken over enkele actuele onderwerpen. Geen beperkingen, geen politieke correctheid, enkel hun persoonlijke opinie vanuit hun geprivilegeerde positie als waarnemer van de autosector. Deze week vroegen we hen of het ontwerp van elektrische auto's per se anders moet zijn dan dat van een verbrandingsauto.

De compactere elektromotoren en de in de vloer gemonteerde batterij bieden een nieuwe architectuur en een andere gewichtsverdeling. De overhang van een elektrische auto kan sterk worden verminderd door de wielen naar de uiteinden van het koetswerk te verplaatsen. Bovendien komen er nieuwe plaatsen vrij. De bekendste hiervan is de "frunk", de nu beroemde kofferbak aan de voorkant. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de esthetiek, evenals het streven naar een optimale aërodynamica.

Als gevolg daarvan kan het ontwerp van een elektrische auto sterk verschillen van dat van een "klassieke" auto met verbrandingsmotor. Bovendien kunnen ontwerpers in de verleiding komen om elektrische auto's meer te laten opvallen, zodat ze in het verkeer beter herkenbaar zijn. Toch vindt het publiek graag zijn herkenningspunten. Te brutaal zijn kan afschrikken. Er moet voor elk wat wils zijn... Bewijs hiervan zijn de retrofit- en restomod-fenomenen.

Ja, elektrische auto's moeten anders ontworpen worden, simpelweg omdat het huidige (of traditionele) design van auto's teveel voortvloeit uit de ruimtelijke beperkingen van een verbrandingsmotor. Waarom zou je nog een lange 'motorkap' hebben, op de kreukelzone na, als je geen motor meer hebt om die ruimte te vullen? Dat betekent gewoon verspilde ruimte voor de passagiers. Ik vind het heerlijk dat de Volkswagen ID.3 kan pochen met zijn formaat van een Golf, maar zijn binnenruimte van een Passat. Dat is tenminste vooruitgang.

Wat niet betekent dat elke elektrische auto er futuristisch moet uitzien. Het is nog even wennen aan het 'cab-forward'-design van deze eerste generatie EV's met een uniek platform, maar toekomstige modellen met oogstrelende proporties zullen er zeker ook aankomen. Ik ben vooral benieuwd waarmee merken als Ferrari, Lamborghini en Aston Martin aan hun elektrisch avontuur beginnen. De ronkende motoren moeten immers plaatsmaken voor een ander type beleving...

Er is zeker geen verplichting. Gewoon een wens van de meerderheid van de constructeurs om elektrische auto's op de markt te brengen, die herkenbaar zijn als zodanig. Dat gezegd zijnde, de elektrische technologie laat wel enige speelruimte in termen van ontwerp. Geen grote motorblokken meer om in te bouwen, geen echte luchtinlaat of uitlaatsysteem, geen versnellingsbak... Gewoon een flinke accu die ergens geplaatst moet worden, meestal onder de vloer, één of twee kleine motortjes (niet groter dan een voetbal) en al het andere kan worden gereorganiseerd.

Sommigen maken daar gebruik van om de stijl te laten evolueren naar iets futuristischer, zoals Kia, Porsche of Volkswagen. Anderen, zoals Fiat of Hyundai (met een Ioniq 5 die de foefjes van de beroemde Pony uit de jaren '70 overneemt) spelen in op het verleden, om de technologische klap te verzachten. Mijn favoriete elektronenauto? Ik zou het je graag zeggen... maar er komt nog niets instinctief naar boven. Eén ding is zeker: er is geen verplichting, maar dat belet de designers niet om speciaal te doen!

Een ontwerper is eerst en vooral een bedenker. Naast de stijl vergeten we vaak dat er ook technische en regelgevingsaspecten zijn - veiligheid, verbruik, enz. - die de stijlkeuze beïnvloeden. Daarnaast zijn er de wensen van marketingafdelingen. De elektrische auto is de technologie van de toekomst, die je vandaag kan kopen, dus moet hij opgemerkt worden. Behalve als de publieke opinie zich ermee bemoeit!

Hoewel de eerste elektrische modellen - samen met hybrides zoals de Prius - opzettelijk "andere" en futuristische lijnen kozen, botste deze trend met de publieke perceptie. Veel particuliere klanten kopen een elektrische auto uit overtuiging en zijn dan ook blij dat deze keuze er op het eerste gezicht uitspringt. Terwijl het zelden voorkomt dat zuiver elektrische modellen een look aannemen die al bekend is binnen het merk, kan hetzelfde niet gezegd worden van de geëlektrificeerde klassieke modellen, waarvan de technische gelijkenis met de verbrandingsmodellen vereist dat ze op de details spelen (vlak radiatorrooster, specifieke velgen, blauwe accenten, ...).

Het verschil in design van elektrische auto's is dus vooral te wijten aan een andere technische realiteit die meer keuze biedt in proporties en volumes, maar dit mag geen beletsel zijn voor het behoud of de terugkeer naar meer klassieke carrosserievormen, die meer "waardevol" of geruststellend zijn voor de gemiddelde consument die verplicht, vanzelf of uit economische keuze overschakelt op een elektrische auto. De best verkochte elektrische auto's zijn Tesla's, en het kan niet worden gezegd dat ze zo'n atypisch ontwerp hebben. Het bewijs dat een verschil in inhoud niet per se een verschil in vorm vereist!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten