Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Moet de staat het oplaadnetwerk voor elektrische voertuigen overnemen?

De staat wil dat het wagenpark versneld overschakelt naar elektrificatie, wat een andere infrastructuur vereist dan bij de fossiele brandstoffen. Maar moet de staat dan ook de verantwoordelijkheid nemen voor dit laadnetwerk?

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector, zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart, met deze week de vraag of de staat de verantwoordelijkheid zou moeten nemen over het laadnetwerk in ons land.

Nope. Het lijkt me zelfs een evidentie dat de staat zich daar niet mee moeit. Het enige wat ik van onze overheid verwacht, is dat ze de weg tot die noodzakelijke oplaadstructuur faciliteert. De administratieve rompslomp tot een minimum beperken, de nodige toegangen verlenen tot de bestaande infrastructuur, enzovoort. En uiteraard dient ze toezicht te houden op de prijszetting. Zoals ze dat nu eigenlijk ook al doet. Kwestie dat het toch iets doet voor de accijnzen die het nadien op één of andere zal innen.

AAngezien de staat de elektrische wagen wil opdringen, moet ze ook de overgang toegankelijk maken. Er zijn al verschillende hefbomen zoals het fiscaal voordeel en de toegang tot LEZ's. Maar de staat zou ook meer concreet kunnen tussenkomen door bedrijven en particulieren bij te staan bij deze transitie.

Daarmee bedoel ik subsidies voor de installatie van (semi-)publieke laadpalen, zoals die er al zijn. Maar de investeringen zouden nog groter mogen, door een echt uitgebreid laadnetwerk te ontwikkelen langs de openbare weg. Dit is niet onlogisch, aangezien ook wegen en spoorwegen worden gefinancierd door de overheid. De staat zou zich echter mogen beperken tot laadpalen van 11 en 22 kW in publieke parkings en langs de weg. Snelladers en laadpalen in betalende parkeergarages of private eigendommen zijn uiteraard niet van belang.

Het risico bestaat echter dat de staat niet de beste keuzes zou maken, vanwege de bijzondere regels voor publieke uitbestedingen. Om het laadnetwerk rendabel tem aken, moet het efficiënt en betrouwbaar zijn. Er moeten dus goede keuzes worden gemaakt op basis van pluraliteit, toegankelijkheid en kwaliteit. Met tegelijk een langetermijnvisie voor onderhoud en aanpassingen aan de evoluties van de technologie.

Zeker en vast niet, de overheid baat vandaag per slot van rekening ook geen tankstations uit. Laadinfrastructuur is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod, zoals het gaat op de vrije markt. Nu er meer en meer elektrische auto’s komen, zie je her en der ook meer en meer snelle (en trage) laders verschijnen. Het belang van laadinfrastructuur wordt ook systematisch overschat, de grote meerderheid van de elektrische rijders laden op op hun twee vaste parkeerplaatsen, hetzij thuis, hetzij op het werk; of allebei.

Een ander verhaal is het voor de steden, waar veel mensen geen vaste parkeerplaats hebben. Daar is het wel aan de overheden om de verkopers van stroom maximaal ruimte te bieden om laadpalen te installeren.

Onrechtstreeks draagt de overheid, via de nutsbedrijven, wel de enorme verantwoordelijkheid om de bestaande infrastructuur zowel qua productie als distributie klaar te maken voor 2035, wanneer er in principe enkel nog elektrische auto’s verkocht mogen worden.

Er zijn momenteel geen brandstofpompen voor de consument die worden beheerd door de staat, waarom zou het dan anders zijn voor elektrische voertuigen? We leven toch niet in een totalitaire staat? Volgens mij is het dan ook niet de verantwoordelijkheid van de publieke instanties om het laadnet te beheren.

Daarentegen heeft de staat wel de plicht een wettelijk kader op te stellen en toezicht te houden op de ontwikkeling van deze infrastructuur, waarbij een minimale dienstverlening moet worden gewaarborgd, zoals bij het openbaar vervoer.

Het probleem ligt bij de verstedelijking van ons land en dus de grote nood aan laadmogelijkheden in onze stadscentra. Gezien de tijd die nodig is om een elektrische wagen op te laden, is er een zo groot mogelijke spreiding nodig van laders in plaats van grote stations in het centrum van de wijken die voor verkeersellende zorgen en de elektrische infrastructuur overbelast.

Naar mijn mening is het niet aan de staat om beheerder te worden van het laadnetwerk, maar moet het wel een stroomnet opzetten dat is aangepast aan deze nieuwe mobiliteit. Ze moet er ook voor zorgen dat er groene stroom wordt geproduceerd die deze elektrificatie rechtvaardigt, en er moet een systeem zijn om de elektriciteitskosten van de burger te beheren om hem niet te bestraffen als hij een EV thuis oplaadt. Met daarbij ook nog een standaardisering voor de betaling bij een laadpaal... Kortom, we zijn er nog niet.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten