Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Winterbanden ook in België verplichten?

De dalende temperaturen luiden het eeuwige debat rond winterbanden weer in. Ze zijn beter aangepast aan winterse omstandigheden en dus veiliger als het koud is, maar ze zijn niet verplicht in België. Zou dat wel moeten?

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Deze week vroegen we ze of winterbanden verplicht zouden moeten worden in België.

Absoluut. Een autoband is het enige contact dat je hebt met het asfalt. In die optiek is adequaat en aangepast rubber de grootste (mechanische) verzekering die je je aan kan meten.

Gezien we onderhand weten welk nut winterbanden hebben – en dat vanaf 6 C° - mag dat van mij dus gerust een verplichte uitrusting worden. Dat dat nog maar eens een extra kost is? Ten eerste, autorijden is bij mijn weten nog nooit gratis geweest en zal dat ook nooit worden. Ten tweede, je auto bij elkaar rijden bij de eerste winterprik zal allicht prijziger uitvallen. En, tertio, die inleg verdien je terug gezien je je zomerbanden minder snel zal moeten vervangen.

Doe dus jezelf – en bij uitbreiding alle andere weggebruikers – een plezier en investeer in winterrubbers. Ook al is dat dan niet verplicht.

Ja, met winter- of 4-seizoenenbanden met het 3PMSF-logo, als de omstandigheden winters zijn. Dat wil zeggen, zodra er tenminste wat ijs op de weg ligt. Dit betekent niet dat van oktober tot april automatisch winterbanden worden gemonteerd, maar wie niet is uitgerust, kan in de winter niet met zijn auto rijden wanneer de weersomstandigheden gevaarlijk zijn. Zij zullen ofwel moeten wachten tot het weer opwarmt en later op de dag dooit, ofwel moeten wachten tot de wegen in de bebouwde kom volledig zijn vrijgemaakt, ofwel een andere manier vinden om zich te verplaatsen, vooral als het weer gedurende verschillende dagen slecht blijft.

Waarom zo'n strenge regel? Met de evolutie van de auto sinds het einde van de jaren negentig kan een standaard "zomerband" niet langer een optimale veiligheid garanderen zodra de weg bedekt is met een laagje koude regen, rijp, sneeuw of ijs. Natuurlijk moet je ook met winterbanden voorzichtig zijn op koude, natte en beijzelde wegen, maar veel botsingen en situaties die het verkeer hinderen en het gevaar vergroten, kunnen worden vermeden met goed uitgeruste auto's. En zelfs op droge wegen is een winterband doeltreffender wanneer de temperatuur lager is dan 7°C, vooral bij het remmen.

Het staat buiten kijf dat een winterband beter presteert in koude temperaturen. Ik schroef ze dan ook elk jaar op mijn auto in december, en in april wissel ik ze weer voor mijn zomerwielen. Daarmee kost het me niets, want met elke set rijd ik dubbel zo lang dan normaal. Een algemene verplichting vind ik echter te ver gaan.

We kunnen wel een voorbeeld nemen aan het Duitse systeem, dat de verantwoordelijkheid deels bij de bestuurder legt. Veroorzaak je een ongeval of zelfs maar verkeershinder, en blijkt daarbij dat de oorzaak ligt bij banden die niet aangepast zijn aan de omstandigheden, dan kan je beboet of zelfs aansprekelijk gesteld worden. Dat laat automobilisten de vrijheid om hun auto op stal te laten wanneer het te glad is, in de plaats van iedereen te verplichten om tweemaal per jaar een bandenwissel te doen.

Een verplichting impliceert immers dat er ook controle moet zijn, zoniet blijft het dode letter. En gezien onze winters (zeker in het noorden van het land) niet elk jaar even streng zijn, dreigt die maatregel disproportioneel te worden.

Dit lijkt me een beetje overdreven, gezien onze relatief zachte winters. Een dergelijke verplichting zou dan alleen voor een deel van het land moeten gelden, noodzakelijkerwijs Hoog-België, omdat het weinig zin zou hebben om mensen die aan de kust wonen te verplichten zich met winterbanden uit te rusten.

Anderzijds weten we dat een beetje sneeuw of ijs de Brusselse en Antwerpse ring kan blokkeren, vaak door auto's die niet met dergelijke banden zijn uitgerust. In de stijl van een Belgisch compromis zouden we misschien een set 'wintersokken' en/of kettingen moeten toevoegen aan de verplichte uitrusting aan boord?

De oplossing is natuurlijk gezond verstand. Iemand die het hele jaar door naar Brussel, Antwerpen, Luik of elders pendelt, zou zich dit soort rubber (of ten minste 4-seizoenen rubber) moeten opleggen dat, als je goed genoeg kijkt, geen buitensporige uitgave betekent. Als je een sedan of SUV van €40.000 rijdt, kun je gemakkelijk €400-500 aan dergelijke banden uitgeven. Dit is al het geval met de meeste bedrijfsauto's.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten