De AutoWereld-redactie blikt terug op 2019 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na Yeelen Möller, Steven Appelmans, Hans Dierckx, Piet Andries en Klaas Janssens mag hoofdredacteur Alain Devos vandaag, en dus nog net op tijd, het rijtje afsluiten.
Auto van het Jaar 2019: Porsche Taycan
Misschien heb ik de handleiding voor deze terugblikrubriek (nog) niet goed gelezen, maar ik ga er toch maar vanuit dat hier een elektrische auto “moet” staan. Tesla heeft al genoeg prijzen gekregen en de Volkswagen ID.3 konden we nog niet proberen, dus laat ik dan maar voor de Porsche Taycan gaan. Al moet ik meteen bekennen dat ik hem zelf nog niet kon testen. College Steven deed dat wel en sprak toen van een revelatie. En aangezien ik een zowat blind vertrouwen in hem heb… En nog iets. Hoe goed en vernieuwend die Tesla’s ook mogen zijn, ik ben geen fan van hun design (Model 3 en X) en nog minder van hun sobere interieur. Nog een goede reden om voor de wél schitterend gelijnde Porsche te kiezen. Trouwens, dankzij die elektrische Taycan kunnen ze in Zuffenhausen ook nog wel een tijdje gekke 911’s en aanverwant sportgerief blijven bouwen.
Ook goed: Awel, die Tesla Model 3 dus. Die de ter zake veel te “trage” Duitsers (Audi, BMW, Mercedes…) echt wel door het stof doet kruipen. En de Toyota Supra, ook al is dat eigenlijk een BMW en helemaal niet groen.
Beauties van het Jaar 2019: de nieuwe kleintjes
Opel heeft eindelijk nog eens een leuke Corsa afgeleverd. En ook de jongste generaties van de Peugeot 208 en Renault Clio vind ik er wel goed uitzien. In elektrische en toch ook nog altijd SUV-tijden waren we ze bijna vergeten, die stadsautootjes. Maar ze maakten in 2019 dus wel een fraaie comeback, nu ook met interessante hybride en soms (Opel en Peugeot) al 100% elektrische varianten. Zelfs de in 2020 verwachte jongste Toyota Yaris oogt hip. Nog een maatje kleiner, ook de nieuwe Hyundai i10 is best wel leuk.
Ook mooi: De Mazda CX-30, of hoe een SUV er zo sportief kan gaan uitzien dat je nauwelijks nog merkt dat het een SUV is. Ook zijn interieur is prachtig, trouwens. De vreemd gelijnde MX-30 daarentegen…
Lolbroek van het Jaar 2019: Porsche 718 Cayman GT4
Ik was een soort Chinese vrijwilliger om hem als “mijn” inzending voor onze AutoWereld Auto van het Jaar 2019 te nomineren. Waar ik dan meteen ook een lang weekend testrijden aan overhield. Twee keer net niet achterstevoren gestaan, in winterse omstandigheden (en met halve slicks eronder…) vergt de GT4 echt wel een beetje stuurmanskunst en vraagt hij vooral om de nodige voorzichtigheid. Maar op een droge en “lege” baan tovert hij het soort glimlach op je gezicht dat weinig auto’s je anno 2019 nog weten te bezorgen. Echt old school, met zijn atmosferische en zes cilinders tellende boxer. Maar net daarom ook zo ouderwets plezant.
Ook geestig: Alweer de Toyota Supra. Omdat het groene Toyota dat soort auto’s toch nog durft en vooral wil maken. En nog veel geestiger, ook al was ik op het Formule E-circuit van Berlijn enkel passagier: de 815 pk sterke en razendsnelle (0-100 km/u in 2,5 seconden) Audi E-Tron Vision Gran Turismo. De circuitrondjes met de McLaren 600LT Spider in Arizona, met mezelf achter het stuur, waren ook wel een memorabel moment.
Teleurstelling van het Jaar 2019: Mazda MX-30
Omdat je dat soort legendarische letters niet hoort te gebruiken voor een totaal ander type auto (idem dito voor die Mustang Mach-E, trouwens). Omdat het design dan wel origineel, maar tegelijk ook wat vreemd is. En omdat ze bij Mazda de toch moeilijk uit te leggen keuze maken nog een elektrische auto met een eerder bescheiden batterij en dus ook beperkte autonomie op de markt te brengen. Terwijl de grootste handicap van - lees: schrik voor - dit soort wagens nu net hun rijbereik is. Maar goed, misschien moet ik eigenlijk wel een eerste testrit afwachten alvorens zoveel “lelijke” dingen te zeggen.
Ook jammer: De nieuwe Volkswagen Golf. Hoe goed hij ook mag zijn, gaat Volkswagen gaat echt tot in 2050 (of langer) hetzelfde design blijven gebruiken? En als nog nog even over de looks mag gaan: de nieren in de BMW-roosters zijn nu echt wel groot genoeg. Of zelfs al te groot. Om schrik van te krijgen is dan weer de financiële malaise bij Aston Martin. Alweer. En het gepruts van Ferrari in de F1.
De belofte voor 2020: Volkswagen ID.3
We spreken er al lang over en hebben er ook al behoorlijk wat pagina’s mee gevuld, het wordt nu wel eens tijd dat we er mee mogen rijden. Om te weten of dit echt de Kever van de 21ste eeuw kan worden. En of hij de wereld, of toch al een flink stuk van onze zich op vier wielen verplaatsende medemensen, eindelijk in een elektrische auto kan krijgen.
Ook om naar uit te kijken: In dezelfde categorie, de elektrische Mini Cooper SE. Wel gek, de BMW-dochter vliegt de autopers naar het verre Florida om daar haar eerste CO2-vrije (ja, ik weet wel dat die “omschrijving” niet helemaal klopt) te gaan testen. Maar ik heb me toch al als vrijwilliger gemeld. Toch met het vliegtuig dus, met een zeilboot raak ik er niet op tijd. Nog eentje om naar uit te kijken: de Polestar 2. Het wordt echt een elektrische revolutie, in 2020. Maar het kan en mag (voor mijn part) ook met waterstof, de alvast op papier veelbelovende nieuwe Toyota Mirai wil ik zeker ook proberen.
Lees ook:
Alain’s terugblik op 2012
Alain’s terugblik op 2013
Alain’s terugblik op 2014
Alain’s terugblik op 2015
Alain’s terugblik op 2016
Alain’s terugblik op 2017
Alain's terugblik op 2018
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!