Met de Bugatti Chiron is zowat het hoogtepunt voor productiesportwagens bereikt. Tenminste voor gehomologeerde modellen die enkel door een verbrandingsmotor worden aangedreven. Sinds kort zijn er echter steeds meer kapers op de kust die beweren het beter te kunnen doen dan Bugatti... met enkel een elektromotor. Dit is onze top 5 van elektrische hypercars.
Morand Cars Hypercar - 1,58 miljoen euro
Morand Cars, een Zwitserse specialist in de restauratie van oude voertuigen, is van plan een hypercar in twee versies aan te bieden: eentje hybride, de andere 100% elektrisch. Deze laatste zal 1950 pk leveren via 4 permanente magneetmotoren. Het sterke punt van de Zwitserse hypercar? Zijn massa, beperkt tot 1250 kg, inclusief 350 kg voor de batterij van 70 kWh... Optimistisch. Het project wil echter serieus worden genomen met Eric Boullier aan boord, ex-teambaas van Lotus F1 en vervolgens racedirecteur van McLaren F1. Deze hypercar claimt een topsnelheid van meer dan 400 km/u, terwijl hij in 6,3 tot 6,5 seconden de grens van 200 km/u heeft overschreden. Eén ding is zeker, deze cijfers zullen moeilijk te verifiëren zijn op de typisch Zwitserse bergpassen.
Lotus Evija - 1,9 miljoen euro
Om zijn renaissance te symboliseren dankzij vers geld, heeft Lotus de Evija gepresenteerd als technologisch demonstratiemodel en speerpunt van zijn elektrisch offensief. Hij heeft 4 elektromotoren die een gecombineerd vermogen leveren van 2.000 pk. Genoeg om de Bugatti Chiron te onttronen? Dat valt nog te bezien. Lotus blijft vrij bescheiden (of net realistisch) met een 0 tot 100 km/u in minder dan 3 seconden voor een topsnelheid van meer dan 320 km/u. Bovenal blijft deze nieuwe Lotus trouw aan het motto van Colin Chapman: het gewicht moet laag blijven. Toch voor een elektrische auto, want met 1.680 kilo kunnen we niet spreken van een vedergewicht.
Rimac Nevera - 2 miljoen euro
Na het aanbod om Bugatti te kopen, zag Rimac uiteindelijk Porsche investeren in zijn kapitaal. Een teken dat de Kroatische constructeur serieus genomen moet worden. Rimac heeft net zijn tweede model gepresenteerd, de Nevera. Deze "plotselinge mediterrane storm" maakt gebruik van een kwartet elektromotoren voor een totaal van 1.914 pk en 2.360 Nm. Genoeg om stratosferische prestaties te claimen: 0 tot 100 km/u in minder dan 2 seconden, 400 m vanuit stilstand in 8,6 seconden en een topsnelheid van 412 km/u. Dit alles met een WLTP-actieradius van 550 km. Fossiele brandstoffen? Hoe ouderwets!
Pininfarina Battista - 2,6 miljoen euro
Het beroemde Italiaanse designhuis, ook een hoogvliegende carrosseriebouwer, heeft besloten om het alleen te doen en een eigen elektrische hypercar te lanceren. De Battista - zoals hij wordt genoemd - heeft 1.900 pk en 2.300 Nm. Kenmerken die dicht aanleunen bij de Rimac Nevera... waarvan hij zijn aandrijfgeheel dan ook leent. De styling is klassiek, met een vleugje Ferrari en een vleugje McLaren, maar de prestaties zijn van een andere wereld: minder dan 2 seconden om vanuit stilstand de 100 km/u-grens te passeren en de symbolische drempel van 300 km/u wordt in 12 seconden bereikt. Anderzijds is de Italiaanse auto bescheidener dan zijn Kroatische donorauto wat de topsnelheid betreft, want hij blijft steken bij 350 km/u.
Aspark Owl - 2,9 miljoen euro
Hij is Japans, belooft 2.012 pk en heeft een... bijzondere look. De Aspark Owl is een echt halomodel voor een merk dat van plan is zijn gamma uit te breiden met meer toegankelijke wagens, en is van plan zijn prooi... sorry, zijn concurrenten in alle stilte aan te vallen. Hij kan niet alleen steunen op indrukwekkende rechtuitprestaties - van 0 tot 100 km/u in 1,9 seconden, van 0 tot 300 km/u in 10,6 seconden en een topsnelheid van meer dan 400 km/u - maar zijn ontwerpers beweren ook dat hij grenzen zal verleggen op het circuit dankzij zijn actieve aerodynamica en zijn intelligente transmissie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!