Aston Martin
Het Britse prestigemerk Aston Martin blijft voortborduren op zijn bekende VH-platform om een heel gamma aan technisch vergelijkbare én erg aantrekkelijke modellen op de markt te brengen. Zo beleeft de Volante, de cabrio-afgeleide van de Vanquish, zijn Europese première in de Heizel. De 6 liter grote V12 levert ook in de cabrio 573 pk en 620 Nm. De vierdeursberline Rapide S onderging een ingrijpende update in 2013. Die omvat vooral een veel betere chassisafstelling dan voordien, samen met een lager ingeplante V12 en meer vermogen. Zijn 558 pk en 620 Nm sterke twaalfpitter stuwen hem ondanks zijn forse formaat en hoge gewicht naar een topsnelheid van 306 km/h.
Bentley
Ook al hoort Bentley het zelf niet graag, toch vinden velen dat de coupé en cabrio Continental GT(C) beter rijden met de 4.0-V8 in de neus dan met de zware en duurdere 6.0-W12. En omdat de Britten ook niet van gisteren zijn, hebben ze beslist om het grotere dynamische potentieel van de achtpitter ten volle te benutten, door een V8 S-versie te lanceren. Die krijgt een sportievere ophanging die volgens Bentley zelf het rijgedrag ingrijpend zou verbeteren. De motor is opgevoerd van 507 naar 529 pk, maar zou vooral meer koppel leveren bij middelhoge toerentallen. De vierdeursafgeleide van de Continental GT wordt sinds zijn grondige update in 2013 als een op zichzelf staand model beschouwd. Hij heet daarom nog gewoon Flying Spur.
Ferrari
Helaas geen LaFerrari in Brussel, maar wel de spectaculaire 458 Speciale. De Italiaanse ingenieurs hebben alles uit de kast gehaald wat ze konden bedenken om de al behoorlijk indrukwekkende 458 nog te verbeteren. Zo heeft de auto een bijzonder gesofisticeerde actieve stroomlijn, een ingrijpend aangepast chassis en een uitbreiding van de rijhulpsystemen. De 4.5-V8 ziet zijn vermogen slechts licht stijgen (van 570 naar 605 pk), maar een specifieke output van 135 pk per liter is ongezien voor een atmosferische motor.
Ook de F12 Berlinetta is op de stand te zien. Na de 700 pk van Lamborghini's vierwielaangedreven Aventador dachten we dat het plafond stilaan was bereikt, maar Ferrari doet nog beter door liefst 740 pk op enkel de achterwielen los te laten. Een batterij aan rijhulpsystemen (zowel elektronisch als mechanisch) moeten al dat geweld in toom houden. De 6.3-V12 is centraal voorin gemonteerd en haalt fluitend toerentallen tot 8.250 o/m, waarbij hij zijn passagiers trakteert op een machtige brul. Kippenvel gegarandeerd...
Lamborghini
De Lamborghini Huracan, die de Gallardo komt vervangen, is nog niet te zien in Brussel. Dus troost Lamborghini zijn fans met de Blancpain Super Trofeo, een raceversie van de Gallardo waarvoor een aparte competitiereeks is gecreeerd. Het spreekt voor zich dat deze zuivere racewagen niet gehomologeerd is voor de weg.
Lotus
De volledig nieuwe Lotus Exige S staat zowel met coupé- als met roadsterkoetswerk in Brussel. Beide modellen worden aangedreven door dezelfde 3.5-V6 met compressor (350 pk), maar de Roadster heeft een veel lagere begrensde topsnelheid (233 in plaats van 274 km/h) en mist de enorme spoiler van zijn gesloten broer.
De nieuwe uitvoering Sports Racer is een bijzonder volledig uitgeruste versie van de Evora S (350 pk, 400 Nm). Hoewel het prijskaartje niet buitensporig omhoog is gegaan, is de standaarduitrusting aanzienlijk uitgebreid. In tegenstelling tot wat zijn naam laat vermoeden, is dit dus geen hardcore-Evora, maar net een veel comfortabeler afgeleide versie van wat sowieso al de meest 'beschaafde' coupé van het Lotus-gamma is.
Maserati
Onder dwang van economische wetmatigheden pleegt Maserati in de ogen van velen heiligschennis, want het biedt voortaan een dieselmotor aan in de Ghibli en Quattroporte. In het limousinesegment is de Quattroporte altijd al een buitenbeentje geweest. Tegenover het zijdezachte rijcomfort en de fluisterstille motoren van zijn Duitse rivalen plaatste de Italiaan bravoure, sportiviteit en motoren met een erg 'expressieve' uitlaat... Voortaan staat ook een zelfontbrander op het programma. Deze 3.0-V6 levert 275 pk en 600 Nm en stuurt die via de bekende ZF-achttrapsautomaat naar de achterwielen. Luidsprekers in de uitlaatlijn moeten de diesel een gepaste, 'Italiaanse' stem geven.
Na een afwezigheid van van zestien jaar keerde de naam Ghibli in 2013 terug naar het Maserati-gamma. In tegenstelling tot vroeger kleeft hij echter niet langer op een coupé, maar wel op een vierdeursberline. Die heeft het formaat van een Audi A6, BMW 5-Reeks, Jaguar XF en Mercedes E-Klasse, waarmee we meteen zijn voornaamste rivalen hebben genoemd. Om die concurrenten het hoofd te kunnen bieden moest Maserati echter enkele principes laten varen. Zo is de Ghibli als optie verkrijgbaar met vierwielaandrijving en staat net zoals in de Quattroporte een V6-diesel op het programma. De rest van het gamma bestaat uit een 3.0-biturbo in twee vermogensversies: 330 pk/500 Nm en 410 pk/550 Nm.
McLaren
Driewerf helaas, de spectaculaire hybride supersportwagen P1 komt niet naar Brussel. De productie daarvan is volledig uitverkocht, dus krijgen we 'slechts' de 12C te zien.
Porsche
Bij Porsche zijn twee Europese premières te zien: de 911 Turbo S Cabriolet met 560 pk (0 naar 100 km/h in 3,2 seconden) en de Macan. Op die laatste zitten heel wat KMO-directeurs - of hun echtgenotes? - al heel lang te wachten. De compacte SUV van Porsche is gebaseerd op de Audi Q5, maar de ophanging is zo drastisch aangepast dat de auto een totaal ander rijgedrag vertoont, zo bezweren de communicatieverantwoordelijken ons. In de neus liggen voorlopig enkel 3.0-V6'en met twee turbo's, die ofwel op benzine lopen (340 of 400 pk) ofwel op diesel (258 pk). Vierwielaandrijving en een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling zijn standaard. Later volgen meer bescheiden motorvarianten, waaronder zelfs een 2.0 TDI met 177 pk...
Rolls-Royce
Bij Rolls-Royce is een wereldpremière te zien: de Ghost V met 600 pk. Hij is verkrijgbaar met lange wielbasis en kan slechts tot juni 2014 worden besteld.
Tesla
In afwachting van de hogere, vierwielaangedreven Model X pakt Tesla uit met zijn enige model, de Model S: een topklasseberline die sportwagenprestaties combineert met een totale nuluitstoot. In zijn krachtigste variant levert hij de prestaties van een sportwagen en komt hij met een volle batterij 500 kilometer ver volgens de Europese normcyclus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!