Abarth
Abarth blijft doorgaan met waar het goed in is: het omturnen van kleine Fiats (de 500 en de Punto) tot compacte sportwagentjes. Nieuw is de 595 50th Anniversary. In de neus ligt een 1.4 T-Jet met 180 pk, gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met enkele koppeling. Er worden slechts 299 stuks van gemaakt. Van een Abarth Panda is daarentegen nog steeds geen spoor...
Chevrolet
Nu moederhuis General Motors heeft aangekondigd dat het Chevrolet in 2016 wil terugtrekken uit Europa, zou dit wel eens het laatste 'grote' salon van Brussel kunnen worden voor het merk. De nieuwe generatie van de Corvette is eindelijk in België te zien. In de neus van de 'All-American Sportscar' ligt voortaan een nieuwe 6.2-V8, die moderne technologie (onder meer directe injectie of uitschakelbare cilinders) combineert met oerklassieke oplossingen als stoterstangen. Hetzelfde geldt voor het onderstel, dat bestaat uit adaptieve schokdempers en... bladveren.
Chevrolets 'andere' sportwagen, de Camaro, is veel minder sportief dan de Corvette, maar leent wel de basismotor van zijn neef: een 6.2-V8 met 432 pk. Hij wordt in Brussel voorgesteld met cabriokoetswerk. Het afgelopen jaar onderging de Camaro een zeer bescheiden facelift, waarvan niet-kenners echter niets zullen merken. Samen met de Corvette is dit de enige Chevrolet die na 2016 nog in Europa verkrijgbaar zal zijn.
Fiat
Fiat breidt zijn gamma uit met een aantal modellen die allemaal de naam 500 dragen. Een beetje bedrieglijk, want technisch hebben die nieuwkomers niets gemeen met de guitige stadsauto. Het gaat in het bijzonder om de 500 L Living met zeven zitplaatsen en de 500 L Trekking met 'avontuurlijke' koetswerkkit. Verder is op de stand de nieuwe Panda 4x4 te zien.
Isuzu
De Japanse specialist in pick-ups en bedrijfsvoertuigen biedt in België slechts één auto aan: de D-Max, waarvan de vierwielaangedreven versies voortaan allemaal 3,5 ton mogen slepen.
Mitsubishi
Een vierwielaangedreven plug-in hybride zonder versnellingsbak, dat is iets nieuws. De Outlander PHEV heeft in beide assen een elektromotor, die de wielen rechtstreeks aan het werk zet. Onder de motorkap ligt bovendien een 2.0-viercilinder, die enerzijds een generator kan aandrijven om stroom te leveren of anderzijds via een koppeling de voorwielen kan aandrijven. Dat kan echter pas vanaf 65 km/h, omdat er maar één verhouding is, die overeenkomt met de hoogste versnelling van een conventionele overbrenging. Een slimme manier om het rendement te verhogen... Maar het beste nieuws is wel de erg lage CO2-uitstoot van slechts 44 g/km, wat hem fiscaal bijzonder interessant maakt.
Op de valreep heeft Mitsubishi nog beslist om in Europese première de conceptcar AR naar Brussel te halen die zijn werelddebuut beleefde op het salon van Tokio (november 2013). Het gaat om een hybride en verhoogde eenvolumer.
Subaru
Bij Subaru is het wat wachten op de nieuwe Legacy - op andere salons waren al prototypes te zien. Daarom is de huidige generatie niet aanwezig in Brussel, tenzij in Outback-livrei. Hij onderging het afgelopen jaar een bescheiden facelift. Die bracht belangrijk technisch nieuws in de vorm van een automatische overbrenging voor de 2.0-boxerdiesel. Het gaat om een nieuwe CVT-automaat (Lineartronic), die maar weinig te maken heeft met de CVT's die Subaru aan zijn benzinemotoren koppelt.
Suzuki
Dit jaar is het enige concrete nieuws bij Suzuki de SX4 S-Cross, maar de Japanners beloven vanaf nu tot 2019 elk jaar minstens één nieuwigheid te onthullen. We zijn benieuwd... De nieuwe SX4 S-Cross is echter van een heel ander kaliber dan zijn voorganger, want hij is flink groter, ruimer, zuiniger, stiller en beter afgewerkt. Onder de motorkap is zoals voordien keuze tussen een Suzuki-benzinemotor (die als optie kan worden gekoppeld aan een CVT-automaat) en een Fiat-diesel. Geen 1.9 JTD deze keer, maar een 1.6 met 120 pk en liefst 320 Nm. Beide motoren zijn leverbaar in combinatie met vierwielaandrijving.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!