Met vaak tegengestelde visies, maar met de hoop dat kruisende lichten toch wat klaarheid scheppen voor wie door het bos de bomen weer wil zien. Welke auto moet ik nu kopen? Neem ik dan een benzine, een diesel, een hybride of een elektrische? Zal ik die nog wel kunnen betalen? Raakt die nog wel tijdig geleverd? Mag ik daar nog mee naar Brussel rijden? En is het überhaupt nog slim om een auto te kopen?
LEES OOK Het volledige artikel over de toekomst van de Belgische automarkt vind je in AutoGids 1117
Het is allemaal zo eenvoudig niet meer als vroeger; automobiliteit is zodanig ingewikkeld aan het worden dat je er als gewone leek amper nog een touw aan vastgeknoopt krijgt. Op zoek naar klaarheid deden we een rondje langs zes slimme koppen die ons de weg kunnen wijzen. Niet om voor iedereen een antwoord op maat te formuleren, wel om inzichten te verzamelen waarmee iedereen voor zichzelf aan de slag kan.
Alle informatie (nieuws, praktische informatie, saloncondities) over het Autosalon van Brussel 2023 vind je op onze speciale salonwebsite!
Welke soort auto koop ik vandaag het best?
We beginnen onze vragenronde in de autosector zelf. Bij Denis Gorteman, de CEO van D’Ieteren, dat bijna een kwart van alle auto’s op de Belgische markt verkoopt. En bij Alexander Wehr, de Duitse directeur van BMW Belux, voor het tweede jaar op rij de marktleider onder de merken in ons land.
Bij Febiac praatten we met Gabriel Goffoy, communicatieverantwoordelijke van de sectorfederatie. Aan de VUB gingen we te rade bij professor Joeri Van Mierlo, een autoriteit op het vlak van elektrische mobiliteit. Eveneens beslagen in die materie is Jochen De Smet, energiespecialist en voorzitter van EV Belgium, de federatie voor emissievrije mobiliteit.
Voor de stem van de gemiddelde autorijder ten slotte tekent Joost Kaesemans, als woordvoerder van automobilistenvereniging Touring.
Gabriel Goffoy (Febiac): "Afhankelijk van je gebruikersprofiel"
“Vroeger was het heel eenvoudig, maar vandaag moet je goed kijken naar het gebruiksprofiel. De meeste mensen zijn op zoek naar een wagen van rond de 30.000 à 35.000 euro, zo milieuvriendelijk mogelijk, liefst geëlektrificeerd op de ene of de andere manier, en snel beschikbaar."
"Wil je hybride rijden en kun je nergens opladen, dan is een zelfopladende hybride een goede keuze. Als je kunt laden en je woont rond de stad, dan kun je met een plug-inhybride waarschijnlijk een groot gedeelte van je trajecten elektrisch afleggen."
"Op voorwaarde dat je oplaadt natuurlijk; als je een plug-inhybride koopt en je laadt die nooit op, dan ben je niet goed bezig. Als je van de ene kant van België naar de andere moet rijden, dan is er slechts één verstandige keuze en dat is een Euro 6d-diesel.”
Joost Kaesemans (Touring): "Een PHEV, gesteld dat je die regelmatig oplaadt"
“Ik ben een onwaarschijnlijke fan van PHEV’s. De Belg legt gemiddeld 50 kilometer per dag af. Als je bereid bent de inspanning te doen om zo’n PHEV regelmatig op te laden, dan rijd je negen dagen op tien zuiver elektrisch en kun je ongelooflijk mooie verbruiksresultaten halen.”
Denis Gorteman (D’Ieteren): "Private leasing"
“Voor een gemiddelde burger zou ik zeggen: investeer zeker geen 30.000 euro in een auto, of het nu een benzine, diesel of een elektrische is. Kies wat je wenst, maar laat de professionelen het risico dragen en neem een maandelijkse huurformule zoals private leasing.”
Alexander Wehr (BMW): “Ga voor een premiummerk"
"Ik raad altijd aan om voor een premiummerk te gaan, want voor een kleine meerprijs krijg je niet enkel exclusiviteit en imago, maar ook de laatste standaarden qua connectiviteit, rijhulpsystemen en veiligheid.”
Jochen De Smet (EV Belgium): "Moeilijke overgangsfase"
“Voor de particulier is het vandaag heel moeilijk, want de aankoopprijs van een hybride, laat staan een elektrische auto is nog een stuk hoger dan voor een vergelijkbare benzine of diesel en je hebt maar zoveel euro’s in de maand om uit te geven. Als je veel overschot aan zonne-energie hebt en je werkt vaak thuis overdag, dan kun je een goede zaak doen. Maar dat is een select publiek.”
Joeri Van Mierlo (VUB): "Oplaaddiscipline"
“Met PHEV’s leren mensen de auto in het stopcontact te steken en maken ze kennis met elektrisch rijden. Er zijn mensen die voldoende vermogend zijn om ermee te rijden zonder op te laden en die zich niets aantrekken van het hogere benzineverbruik."
"Maar je hebt ook mensen die er een sport van maken om maximaal elektrisch te rijden. Ik rij zelf ook met een PHEV en zet soms mijn verwarming af, gewoon om zo lang mogelijk elektrisch te kunnen blijven rijden.”
Bekijk ook onze video over elektrische auto's op het Autosalon van Brussel 2023
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!