Met de onzekerheden gelinkt aan de pandemie van Covid-19 en de fluctuerende lockdownmaatregelen, is het organiseren van een publieksevenement een grote uitdaging met extra kosten en meer voorbereidingswerk. FEBIAC, de organisator van de automobiele hoogmis in België, heeft al aangekondigd dat het zijn beslissing over het al dan niet laten doorgaan van het Autosalon van Brussel 2021 op 22 september zal meedelen.
De beslissing hangt af van talloze criteria: gezondheid, logistiek, organisatie en natuurlijk het financiële plaatje. Beperkingen waar ook de merken mee worden geconfronteerd. De voorbereiding op zulk een groot evenement vereist een grote investering en een werk van lange adem, zonder enige zekerheid dat het salon wel zal doorgaan, aangezien een plotselinge opflakkering van de pandemie voor een last-minute annulering kan zorgen.
Hyundai stuurt zijn kat
In deze context zouden sommige constructeurs de keuze van FEBIAC kunnen beïnvloeden door hun aanwezigheid al dan niet te bevestigen. Hyundai is de eerste die heeft gereageerd en heeft al laten weten dat het niet zal deelnemen aan het salon in januari. Wim Doms, communicatieverantwoordelijke bij Hyundai Belux, laat weten dat deze beslissing geen gemakkelijke was, maar een die voortkomt uit een pragmatische keuze in de context waarin we nu leven.
Een verstandige, maar ook een riskante keuze. De onzekerheden over de evolutie van de gezondheidssituatie doen denken aan een annulering of uitstel. Kosten maken voor de voorbereiding zou dus een nettoverlies betekenen voor het merk. Langs de andere kant is het salon een flinke boost voor de verkoopscijfers, waardoor afwezigheid (als het wel zou doorgaan) ook een tekort aan inkomsten zou kunnen betekenen. Maar als de verkopen in 2021 overeind blijven zonder salon, zou dat ook de relevantie van onze jaarlijkse afspraak op de Heizel in gevaal kunnen brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!