Met vaak tegengestelde visies, maar met de hoop dat kruisende lichten toch wat klaarheid scheppen voor wie door het bos de bomen weer wil zien. Welke auto moet ik nu kopen? Neem ik dan een benzine, een diesel, een hybride of een elektrische? Zal ik die nog wel kunnen betalen? Raakt die nog wel tijdig geleverd? Mag ik daar nog mee naar Brussel rijden? En is het überhaupt nog slim om een auto te kopen?
LEES OOK Het volledige artikel over de toekomst van de Belgische automarkt vind je in AutoGids 1117
Het is allemaal zo eenvoudig niet meer als vroeger; automobiliteit is zodanig ingewikkeld aan het worden dat je er als gewone leek amper nog een touw aan vastgeknoopt krijgt. Op zoek naar klaarheid deden we een rondje langs zes slimme koppen die ons de weg kunnen wijzen. Niet om voor iedereen een antwoord op maat te formuleren, wel om inzichten te verzamelen waarmee iedereen voor zichzelf aan de slag kan.
Alle informatie (nieuws, praktische informatie, saloncondities) over het Autosalon van Brussel 2023 vind je op onze speciale salonwebsite!
Rijden we binnenkort allemaal met een Chinese auto?
We beginnen onze vragenronde in de autosector zelf. Bij Denis Gorteman, de CEO van D’Ieteren, dat bijna een kwart van alle auto’s op de Belgische markt verkoopt. En bij Alexander Wehr, de Duitse directeur van BMW Belux, voor het tweede jaar op rij de marktleider onder de merken in ons land.
Bij Febiac praatten we met Gabriel Goffoy, communicatieverantwoordelijke van de sectorfederatie. Aan de VUB gingen we te rade bij professor Joeri Van Mierlo, een autoriteit op het vlak van elektrische mobiliteit. Eveneens beslagen in die materie is Jochen De Smet, energiespecialist en voorzitter van EV Belgium, de federatie voor emissievrije mobiliteit.
Voor de stem van de gemiddelde autorijder ten slotte tekent Joost Kaesemans, als woordvoerder van automobilistenvereniging Touring.
Jochen De Smet (EV Belgium): "We hebben een achterstand op de Chinezen"
“We hebben een achterstand op de Chinezen, die in een hoog tempo merken naar hier brengen, zoals BYD. Maar er zijn ook veel signalen dat nieuwe merken het niet gemakkelijk hebben, kijk naar Lucid, Rivian of Sono Motors.”
Joost Kaesemans (Touring): "Europese auto's zijn luxegoederen geworden"
“De Europese autosector heeft nog een onwaarschijnlijk sterk imago, iets wat je verder enkel nog in de mode en bij de luxegoederen ziet. Alle andere gebruiksgoederen komen uit het Oosten, maar heel de wereld wil wel een Europese wagen. We hebben er belang bij dat zo te houden, en Europa heeft er belang bij die elektrische revolutie te laten gebeuren.”
Jochen De Smet: "Voor Europa is het 10 voor 12"
“In de hoofdkwartieren van de Europese autobouwers is het tien over twaalf. De CEO van Volvo heeft gezegd dat de komende vier jaar bepalend zullen zijn voor de toekomst van de autosector. De fabrikanten die vandaag sterk op elektrificatie inzetten, gaan er sterker uitkomen.”
“Voor de consument is het een goede zaak dat er meer en meer Chinese merken met goedkope modellen op de markt komen.”
Joeri Van Mierlo (VUB): "Europese merken hebben tandje bijgestoken"
“Tien jaar geleden vond ik dat de grote Europese autobouwers grote risico’s namen door te blijven inzetten op benzines en diesels, maar je ziet dat ze nu een tandje bijsteken. Als ze niet snel genoeg gaan, dan komen er meer en meer Aziatische modellen op de markt. Zeker inzake batterijtechnologie, al zet de Europese Commissie nu wel veel in om die productie in Europa te houden en een voorsprong te nemen, onder andere met vastestofbatterijen.”
Denis Gorteman (D’Ieteren): "We moeten onafhankelijk worden van Chinese batterijen"
“De enige manier om sterker te worden, is onafhankelijk worden van de Koreaanse en Chinese batterijen. De Volkswagen-groep beseft dat en investeert hierin zwaar. Kijk naar de Audi e-Tron, die heeft nu met hetzelfde aantal batterijen 25 procent meer rijbereik dan toen hij enkele jaren geleden uitkwam.”
“Misschien zullen we over vijf jaar vaststellen dat de Chinezen een deel van onze markt hebben overgenomen. Voor BMW, Mercedes en Audi zie ik dat niet gebeuren, maar wel voor generalistische merken als VW, Skoda, Ford, Peugeot, Citroën en anderen, ook de Koreaanse en de Japanse.”
Gabriel Goffoy (Febiac): "Geopolitieke grenzen zijn ongezond"
“Voor de consument is het een goede ontwikkeling dat China met nieuwe producten komt, laat het maar gebeuren. Geopolitieke grenzen opleggen vind ik ongezond, want het staat de overdracht van kennis en kunde in de weg. In een auto zitten honderden onderdelen die van over heel de wereld komen. De vooruitgang van de industrie is gebonden aan openhandelsakkoorden, uitwisseling van kennis en ook productie aan zo gunstig mogelijke voorwaarden.”
Joost Kaesemans: "Concurrentie zorgt voor vooruitgang"
“Laat de concurrentie maar spelen. Als onze industrie niet uitgedaagd wordt, dan gaat ze minder snel vooruit. We hebben ook allemaal genoten van de kwaliteit van de Japanse wagens toen ze in de jaren 70 naar hier kwamen, anders zaten we nu nog altijd met Alfa Romeo’s die al in de garage aan het roesten waren.”
Alexander Wehr (BMW): "Wij geloven in vrije handel"
“Wij zijn ondernemers, geen politici. Wij zijn niet voor verstorende handelspolitieken, maar geloven in vrije handel en de kracht van innovatie.”
Bekijk ook onze video over de Chinese constructeurs op het Autosalon van Brussel 2023
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!