Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Brussel / Autosalon van Brussel 2021: low cost of annulatie?

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-10-2020

Met nog maar een honderdtal dagen te gaan voor de theoretische openingsdatum van het Autosalon van Brussel 2021, heeft Febiac voorgesteld aan de constructeurs om een gestandaardiseerd en beveiligd salon te organiseren.

De beslissing zou naar verwachting op maandag 12 oktober vallen over het al dan niet houden van een autosalon in onze hoofdstad. De keuze zal afhangen van hoe de exposanten zullen reageren op het voorstel van Febiac, en natuurlijk van de gezondheidssituatie.

Lineair en gestandaardiseerd

Om het Autosalon van Brussel te kunnen houden, heeft Febiac een voorstel gelanceerd volgens twee pijlers: een lineair bezoek en identieke stands voor iedereen. Door een wandelrichting op te leggen, verzekeren de organisatoren dat alle bezoekers bij alle merken passeren, wat ze een gegarandeerde en eerlijke visibiliteit geeft. Daarnaast is het de bedoeling om voor iedereen gratis een gestandaardiseerde expositieruimte aan te bieden, met een oppervlakte gebaseerd op eerdere deelnames van exposanten. Ze zouden vrij zijn om extra ruimte te kopen en om al dan niet een ontvangstruimte achter de stand te organiseren. De auto's zouden dus allemaal langs de grote wandelgangen worden geplaatst, terwijl het bezoekersaantal zou worden beperkt tot ongeveer 100.000, tegenover de gewoonlijke 500.000.

Wie betaalt, wie wint?

Naast het veiligheids- en gezondheidsaspect, is er nog de vraag over de kost die door het hoofd van de exposanten spookt. Wie zal de kosten voor de expo op zich nemen, en kunnen die leiden tot winst in de vorm van leads, zoals gebruikelijk is op het (koop)salon van Brussel?

De merken die nog zouden willen deelnemen, verwachten van Febiac dat het een deel van de kosten op zich neemt, aangezien het een eigen vermogen van meer dan 20 miljoen euro heeft dat gebruikt zou kunnen worden om de financiële impact voor de invoerders te beperken, die al geleden hebben (en het nog steeds doen) onder de gevolgen van de Covid-19-crisis. Normaal gesproken investeren de merken in het salon, wetende dat het veel koopintenties opbrengt die vervolgens in de concessies moeten worden omgezet tot bestelbonnen. Is deelname aan het salon nog interessant zonder deze commerciële mogelijkheid?

Twee merken, Hyundai en Mitsubishi, hebben al aangekondigd dat ze niet aanwezig zullen zijn. Velen vragen zich af hoe pertinent het risico is om deel te nemen. Het aandeel negatieve stemmen zal een grote invloed hebben op de beslissing om al dan niet een salon te organiseren.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten