Met vaak tegengestelde visies, maar met de hoop dat kruisende lichten toch wat klaarheid scheppen voor wie door het bos de bomen weer wil zien. Welke auto moet ik nu kopen? Neem ik dan een benzine, een diesel, een hybride of een elektrische? Zal ik die nog wel kunnen betalen? Raakt die nog wel tijdig geleverd? Mag ik daar nog mee naar Brussel rijden? En is het überhaupt nog slim om een auto te kopen?
LEES OOK Het volledige artikel over de toekomst van de Belgische automarkt vind je in AutoGids 1117
Het is allemaal zo eenvoudig niet meer als vroeger; automobiliteit is zodanig ingewikkeld aan het worden dat je er als gewone leek amper nog een touw aan vastgeknoopt krijgt. Op zoek naar klaarheid deden we een rondje langs zes slimme koppen die ons de weg kunnen wijzen. Niet om voor iedereen een antwoord op maat te formuleren, wel om inzichten te verzamelen waarmee iedereen voor zichzelf aan de slag kan.
Alle informatie (nieuws, praktische informatie, saloncondities) over het Autosalon van Brussel 2023 vind je op onze speciale salonwebsite!
Blijft automobiliteit betaalbaar voor de gewone burger?
We beginnen onze vragenronde in de autosector zelf. Bij Denis Gorteman, de CEO van D’Ieteren, dat bijna een kwart van alle auto’s op de Belgische markt verkoopt. En bij Alexander Wehr, de Duitse directeur van BMW Belux, voor het tweede jaar op rij de marktleider onder de merken in ons land.
Bij Febiac praatten we met Gabriel Goffoy, communicatieverantwoordelijke van de sectorfederatie. Aan de VUB gingen we te rade bij professor Joeri Van Mierlo, een autoriteit op het vlak van elektrische mobiliteit. Eveneens beslagen in die materie is Jochen De Smet, energiespecialist en voorzitter van EV Belgium, de federatie voor emissievrije mobiliteit.
Voor de stem van de gemiddelde autorijder ten slotte tekent Joost Kaesemans, als woordvoerder van automobilistenvereniging Touring.
Jochen De Smet (EV Belgium): "EV's worden niet meteen goedkoper"
“Voorlopig zie ik elektrische auto’s toch niet goedkoper worden. Vandaag is een EV gemakkelijk enkele duizenden euro’s duurder, en daar zet de overheid niets tegenover, behalve dan een lagere BIV en verkeersbelasting. Voor de particulier zal ze uit een ander vaatje moeten tappen en in de eerste plaats kijken naar de tweedehandse bedrijfswagens, maar dan wel op Europees niveau.”
“Na 2025 gaat tussen de fabrikanten een gevecht ontstaan om goedkope EV’s op de markt te brengen. Zoals de EX30 van Volvo. Of Volkswagen, dat een heel goedkoop klein model naar Europa wil brengen. Men is heel hard aan het nadenken over de efficiëntie van batterijen in een kleine wagen.”
Joeri Van Mierlo (VUB): "Batterijen worden snel goedkoper"
“De prijs van een batterij is de laatste tien jaar met een factor 10 gezakt, en we verwachten dat die tegen 2030 met nog eens een factor 10 zal dalen. In de eerste fase heeft zich dat vertaald in een grotere actieradius, maar de komende jaren wordt het omgezet in een lagere prijs.”
“Je moet het per categorie bekijken. Bij de luxewagens is elektrisch nu al goedkoper dan benzine of diesel. Bij de gezinswagens zit het ook al erg dicht bij elkaar, enkel de kleine stadswagens moeten nog volgen. Wij verwachten dat het over maximaal vijf jaar over het algemeen interessanter zal zijn om elektrisch te rijden. Maar je hebt mensen aan wie je dat niet kunt uitleggen, zij blijven enkel kijken naar het prijskaartje bij aankoop.”
Joost Kaesemans (Touring): "Mobiliteit wordt duurder, maar..."
“Het is een van de grote verwezenlijkingen van de autosector dat ze erin geslaagd is een redelijk betaalbaar en duurzaam product te maken, en iets wat voorbehouden was voor de happy few, zeer breed te verspreiden. Ik denk niet dat we dat kunnen vasthouden zoals het vandaag is. Maar dat mobiliteit vandaag duurder is dan ooit, daar ben ik ook niet zo zeker van. De hogere brandstofprijs wordt gecompenseerd door het lagere verbruik van moderne wagens. Ik herinner me nog mijn eerste Opel Corsa, die verbruikte 8 à 9 l/100 km.”
“De autoindustrie heeft de slechte gewoonte om ermee te dreigen dat het niet betaalbaar gaat zijn wanneer hen iets gevraagd wordt. Verplichte ABS en tractiecontrole gingen de auto zogezegd ook duizenden euro’s duurder maken. Als je de autobouwers op een bepaalde manier dwingt, dan worden dingen plots wel mogelijk.”
Denis Gorteman (D’Ieteren): "De automobilist moet het grotere plaatje bekijken"
“De particuliere automobilist is het niet gewend om alle kosten bij elkaar op te tellen. Maar als je dat doet, dan zie je dat elektrisch rijden niet duurder is dan met een benzine of een diesel. De onderhoudskosten van een EV liggen lager, terwijl de verkoopprijs van verbrandingsmotoren gestegen is omdat ze meer en meer technologie moeten hebben om aan technische reglementeringen te voldoen. De prijs van benzines en diesels gaat verder stijgen, terwijl die van EV’s een beetje zal dalen.”
Gabriel Goffoy (Febiac): "Op zoek naar een economisch evenwicht"
“Als je hier iedereen verplicht om elektrisch te rijden en misschien de individuele mobiliteit van bepaalde mensen afneemt, maar je ziet onze afgedankte auto’s elders in de wereld fijn verder rijden, dan zijn we onszelf iets aan het wijsmaken. Individuele mobiliteit maakt deel uit van het economische evenwicht: als je mensen daarvan uitsluit, dan krijg je andere problemen. We moeten erover waken dat de particulier geen tweederangsconsument wordt. Politici die zeggen dat een particulier zijn elektrische auto maar tweedehands moet kopen, dat vind ik gewoon schandalig.”
Bekijk ook onze video over de betaalbare gezinswagen op het Autosalon van Brussel 2023
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!