Tijdens het openingsweekend van het 100ste Autosalon van Brussel registreerde organisator Febiac zo'n 68.000 bezoekers, wat resulteerde in goedgevulde Heizelpaleizen en flink wat verkeersdrukte rond Parking C van de Brussels Expo.
De journalisten van AutoGids pikten de persdag op 13 januari 2023 reeds mee, op zoek naar weetjes. Wat hebben we zoals opgeschreven in ons notaboekje?
Klein, maar fijn
- ·Dat het gezien mag worden, zo luidt de algemene teneur tijdens de openingsdag. Een duidelijk kleiner en bescheidener Autosalon dan voorheen, maar wel behoorlijk compleet, met voldoende merken en auto’s. Dat was op het jongste Autosalon van Parijs bijvoorbeeld wel wat anders, daarnaar stuurde zelfs thuismerk Citroën zijn kat.
- Grote afwezigen in Brussel zijn Ferrari en Volvo. En ook Aiways moest uiteindelijk verstek geven, weliswaar door overmacht. Door coronaperikelen in de Volksrepubliek kreeg invoerder Cardoen de nieuwe U6 niet tijdelijk in Brussel.
- Mercedes, Jaguar en Land Rover vonden een tussenformule en sieren The Avenue in paleis 6.
Black box (revelation?)
- Marktleider BMW houdt zich aan de traditie ook minstens één auto verborgen te houden op de beursstand, die enkel door geïnviteerden bekeken mag worden. Een slimme vorm van klanten paaien, maar wie niet binnen mag, mist ditmaal weinig nieuws: het gaat om de gefacelifte versie van de X5.
- Op last van de brandweer is de capaciteit beperkt tot 35.000 bezoekers per dag. Zij hebben het lot van het Autosalon in hun handen: het succes van dit jaar, en de daaraan verbonden autoverkoop, gaat immers bepalen of er nog edities volgen.
Goedkopere stands, maar dezelfde ticketprijs
- Kleinere stands zijn vooral ook een fikse besparing. Algauw 1 miljoen euro minder, zo hoorden we bij een van de grote invoerders, vooral toe te schrijven aan de lagere personeelskost. Tien dagen lang een beursstand laten bemannen door gekwalificeerde informanten, dat kost bakken geld.
- Een toegangsbiljet kost dit jaar 15 euro. Dat is dezelfde prijs als in 2020. Er was een voorverkoop aan een lagere prijs (12,5 euro), maar die is inmiddels afgelopen.
- Die andere grote beurs op de Heizel, Batibouw, kondigde voor dit jaar trouwens een gelijkaardige krimp aan. De inflatie en de coronapauze treft ook de bouwbeurs, die afslankt qua aantal exposanten én qua duur.
- Voor alles wat wielen heeft is januari overigens beursmaand in de Lage Landen. In Maastricht ging het afgelopen weekend Interclassics door, het Autosalon voor klassiekers, zeg maar. En komend weekend kan je in Kortrijk terecht voor Velofollies, de grootste fietsbeurs van de Benelux.
Leveringsproblemen?
- Een VW ID.Buzz kan je voorlopig niet krijgen bij Volkswagen; het elektrische busje is al voor enkele jaren uitverkocht. Een ID.Buzz-limonade wel; de autobouwer sloeg de handen in elkaar met de Belgische frisdrankbrouwer Ritchie.
- Er zijn nog een heleboel vooral elektrische wagens waarvoor de leveringstermijnen flink oplopen. Zoals bijvoorbeeld de Kia EV6 en de Nissan Ariya.
Bekend volk
- Liepen we tegen het lijf: Mate Rimac. De Kroatische eigenaar van Bugatti was naar onze contreien afgezakt om de Belgische showroom van Rimac te openen en bleef met alle plezier hangen om het Autosalon te bezoeken. Zijn elektrische Nevera wordt ingevoerd door D'Ieteren en schittert in paleis 11 van de Brussels Expo.
- Liepen we ook tegen het lijf: Pierre Leclercq, de Belgische hoofdontwerper van Citroën. Hij toonde in Brussel de Oli-conceptauto, en had een deel van zijn equipe uit Parijs laten overkomen voor een rondgang langs de andere merken. De concurrentie besnuffelen, ook daarvoor dient een autosalon.
- Zoals Jo Stenuit. Leclercqs evenknie bij Mazda Europa kwam de Citroën Oli even van heel nabij bestuderen, en schudde zijn collega met een goedkeurend knikje de hand.
- Niet tegen het lijf gelopen: Stoffel Vandoorne. Gelukkig maar, want de Formule E-kampioen bezoekt het Autosalon al rijdend. Op vrijdagavond 20 januari kan hem er zien in zijn nieuwe elektrische eenzitter van DS.
Beursbabes en klassiekers
- Eveneens niet tegen het lijf gelopen: beursbabes. Anno 2023 zijn de zeden duidelijk anders dan in 2020. Tijdens de vorige editie van het Autosalon pakte met name Suzuki nog uit met een dozijn schaarsgeklede cowgirls in en om een volledig gedecoreerde saloon – heb je’m? –, maar dat is duidelijk niet meer van deze tijd. Bij Seres liepen er wel finalistes voor Miss België rond.
- Ook niet meer van deze tijd zijn de 15 klassieke auto’s uit de vorige eeuw, waaronder een Mini, Citroën DS en VW Golf, netjes in een waaier uitgestald in de patio van Heizelpaleis 5. Een nuttige dosis historisch perspectief, op een beurs waar ‘elektrisch’ en ‘digitaal’ de lievelingswoorden zijn.
- Opvallend veel buitenlandse journalisten meldden zich aan op de openingsdag. Deels gelokt door de proclamatie van de Auto van het Jaar-verkiezing, die voorheen traditioneel doorging op het Autosalon van Genève, inmiddeld ter ziele gegaan. Ook Mazda bracht een legertje buitenlandse scribenten op de been, de Japanse fabrikant nodigde liefst 60 journalisten uit naar Brussel, voor de wereldpremière van de MX-30 met wankelmotor.
Auto van het Jaar 2023
- Gebalde vuisten op de stand van Jeep: zij sleepten voor het eerste de binnen de sector zo gegeerde trofee van Auto van het Jaar in de wacht. Met een zeer Europees product wel, de elektrische Avenger is immers een anders verpakte Peugeot 2008.
- Veel Chinese bezoekers ook, in het zog van de talrijke exposanten uit dat land. Nieuwkomer Seres had bijvoorbeeld 30 man personeel bij uit eigen land. Een deel vliegt niet terug naar China, maar gaat het nieuwe Europese hoofdkwartier in Amsterdam bemannen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!