Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Mercedes GLC op waterstof op komst

Geschreven door Olivier Maloteaux op 10-09-2017

In Frankfurt stelt Mercedes een preproductie-exemplaar voor van zijn GLC op waterstof. Die onderscheidt zich door het feit dat hij een plug-in hybride is. Een première…

Mercedes kent iets van waterstofauto’s. De Duitse constructeur test deze technologie al jarenlang onder reële omstandigheden. Nu wil het ook auto’s met de techniek gaan verkopen. Na Hyundai, Honda en Toyota brengt de constructeur met de ster dus zijn eerste brandstofcelwagen voor serieproductie op de markt, gebaseerd op de SUV GLC. Het prototype werd vorig jaar voorgesteld en Mercedes trekt binnenkort in Frankfurt het doek van de preproductieversie van het model, dat begin volgend jaar op de markt zou komen.

Brandstofcel…

Deze GLC Fuel Cell is dus een elektrische auto die zijn stroom zelf produceert via een brandstofcel, die op haar beurt wordt gevoed met waterstof. Het formaat van deze brandstofcel (die wordt gemaakt bij Automotive Fuel Cell Corporation, een joint-venture van Daimler en Ford) is stevig teruggedrongen, in die mate dat ze volledig onder de motorkap past. Mercedes meldt verder dat er 90 procent minder platina is gebruikt in deze cel, waardoor de technologie minder duur zou worden. De twee waterstofreservoirs zijn in de bodem ingewerkt en maken een rijbereik van ongeveer 450 kilometer mogelijk.

… maar ook plug-in hybride

Wanneer de tanks leeg zijn, moet je ze weer vullen. Maar het grote probleem van deze voertuigen is dat waterstoftankstations op dit moment erg zeldzaam zijn: in België is op dit moment maar één station publiek bereikbaar. Om dat probleem te ondervangen gaat Mercedes verder dan zijn concurrenten door de auto aan te bieden met een herlaadbare batterij, zoals in een plug-in hybride. Dat betekent dat de batterij van de GLC Fuel Cell veel groter is dan die van zijn rivalen (9 kWh, tegenover 1,62 kWh in bijvoorbeeld de Toyota Mirai) en dat hij tot 50 kilometer elektrisch kan rijden zonder waterstof te gebruiken.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten