Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Genève 2015 / Salon van Genève 2015: Honda Civic Type R breekt ronderecord op Nürburgring

Geschreven door David Leclercq op 03-03-2015

De 310 pk sterke Honda Civic Type R heeft het ronderecord voor voorwielaandrijvers op de Nürburgring verpulverd. Hij rijdt zijn rondje in slechts 7 min 50 s.

7 minuten, 50 seconden en 63 honderdsten is de exacte tijd die de nieuwe Civic Type R nodig heeft gehad om een rondje te rijden over de 20,8 kilometer lange Nürburgring, wat een nieuw record is voor een voorwielaandrijver. De vorige recordhouder Renault Mégane RS had 7:54.36 nodig om de titel weg te kapen van de Seat Leon Cupra, die een tijd van 7:58.04 claimde. We vragen ons af waar die stoelendans ooit zal eindigen.

Honda geeft bovendien aan dat deze tijd werd gehaald “tijdens de laatste testfase van de preproductie in mei 2014, met een ontwikkelingsprototype van de Civic Type R waarvan de afstellingen voor de motor, de ophanging, de overbrenging, de uitlaat, de remmen en het stroomlijnpakket identiek waren aan die van de serieversie van vandaag”. Daarmee neemt Honda afstand van de vorige records van Renault en Seat, die met gevoelig afgeslankte versies werden gehaald (achterbank verwijderd, plastic ruiten,...) op grijprijke semi-slickbanden.

Anderzijds bekennen de Japanners wel dat ze "bepaalde elementen" uit de auto hebben verwijderd, zoals de passagiersstoel, de airco en de radio om te compenseren voor het meergewicht van de rolkooi, die volgens Honda enkel was gemonteerd om veiligheidsredenen en niet om de stijfheid te vergroten. De banden waren dezelfde als die voor de serieversie, in de maat 235/35 R19 en speciaal ontwikkeld voor de Type R in samenwerking met "een bekende Europese bandenbouwer", die niet verder wordt benoemd. Kortom, de strijd is nog lang niet gestreden, temeer omdat Honda te kennen heeft gegeven dat het zijn eigen record nog scherper wil zetten.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten