Voorlopig is het nog allemaal virtueel, maar de Serviër Sasa Milovancevic is gestart met het merk Aqos. Dat presenteert op het salon van Genève in maart 2016 een concept. Daarna moet het allemaal wat concreter worden en zouden we (ten vroegste) in 2019 een Aqos op de weg zien. Het bedrijf, dat opgericht werd in Belgrado, is voorlopig nog een studiebureau. Het bedacht al meerdere virtuele modellen.
Aqos 25 en Vale 45
De eerste twee Aqos-modellen zijn compacte auto’s. De 25 is 3,85 m lang en weegt 940 kg. Hij wordt op de achterwielen aangedreven door een 1.2 met 95 pk. De Serviërs beloven een topsnelheid van 185 km/u en een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,5 seconden. De Vale 45 is dan weer een compacte coupé. Deze driedeurs van 1.050 kg is energieker dankzij een 1.4 biturbo van 180 pk, opnieuw met achterwielaandrijving. Hij haalt 235 km/u en een tijd van 6 seconden van 0 tot 100 km/u.
Aqos Zulu 60
De Zulu 60 is een 2+2-coupé. Deze sportieve auto staat op een buizenchassis. Onder de motorkap kiezen de Servische ingenieurs voor een 2.4 V6 met 270 pk. Rekening houdend met het gewicht van 1.250 kg, zou een veelbelovende 0 tot 100 km/u in 5 seconden mogelijk zijn. De topsnelheid zou 260 km/u bedragen. Maar het merk heeft nog grotere ambities.
Aqos Fastback
Hier belanden we in het topsegment. De Fastback verzamelt argumenten tegen het Duitse topgamma. Het gaat om een coupé met vier deuren en een tegenhanger met twee deuren, respectievelijk 4,79 m en 4,69 m lang. Ze worden aangedreven door een 3.2 V6 biturbo met 370 pk. Deze auto’s wegen meer dan 1,5 ton en zijn in staat om 270 km/u te rijden en 0 tot 100 km/u af te leggen in 5,5 seconden.
Aqos Javier
Er is nog meer. Het ambitieuze Servische bedrijf heeft een nog sportievere coupé voorbereid, nog altijd virtueel. Een buizenchassis en 4.7 V10 van 500 pk moeten het nodige temperament geven aan deze auto van 4,61 m en 1.370 kg. In de specificaties staan een tijd van 3,5 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 330 km/u.
Aqos Peja 4XL Offroad
Een SUV mag natuurlijk niet ontbreken. Deze heeft een lange naam. Het is een cross-over met vijf deuren en een lengte van 4,66 m. Het is ook de zwaarste van het pak, met 1.800 kg. Hij krijgt een 3.7 V6 met 330 pk, gekoppeld aan vierwielaandrijving. De acceleratie van 0 tot 100 km/u vraagt maar 7 seconden en hij kan 250 km/u rijden.
Aqos Supercar
En dan is er nog dit beeld van de Aqos Supercar. Het valt moeilijk in te schatten of die ooit verder geraakt dan de virtuele wereld. Het prototype gepland voor Genève kan ook een ‘lege doos’ zijn: een schaalmodel op ware grootte, zonder mechaniek. Veel ideeën dus, maar er moeten nog veel stappen gezet worden om ze concreet te maken en de financiering moet voldoen. We wensen het Servische team veel succes.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!