Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Genève 2016 / Audi Q2: de Q-familie breidt uit

Audi zal in Genève de Q2 onthullen, een kleine SUV voor in de stad, die zich zal onderscheiden door zijn boordconnectiviteit en infotainmentsysteem, en niet te vergeten zijn rijhulpsystemen.

Audi definieert het design van zijn nieuwe SUV, de Q2, als volgt: "een uitdrukkelijk geometrische vormtaal met specifieke designkenmerken ". De Q2, die 4,19 meter lang is, 1,79 meter breed en 1,51 meter hoog, rust op een wielbasis van 2,60 meter en onderscheidt zich daadwerkelijk aan de hand van een eerder dynamische look, die overigens gepersonaliseerd kan worden volgens de behoeften van zijn eigenaar.

Functioneel

Ondanks de compacte afmetingen van het model biedt de koffer een waardig volume (van 405 tot 1.050 liter), dat aan de hand van een optionele, in drie delen neerklapbare achterbank kan worden uitgebreid. De Q2 kan eveneens als optie uitgerust worden met een achterklep met elektrische bediening. Net als het koetswerk kan de binnenruimte ook gepersonaliseerd worden, bijvoorbeeld met het ledverlichtingspakket, dat de interieursfeer bijzonder aantrekkelijk moet maken.

Spitstechnologie

Net als de Audi virtual cockpit, die beschikbaar is als optie, en het head-updisplay zijn de rijhulpsystemen van de Audi Q2 afkomstig van een hoger segment, zoals bijvoorbeeld het Audi Pre Sense Front, dat standaard aangeboden wordt. Het systeem herkent wanneer er een gevaarlijke situatie optreedt waarbij andere voertuigen betrokken zijn, of voetgangers die zich dwars voor het voertuig verplaatsen. Het remt dan automatisch gedeeltelijk af of laat het voertuig zelfs stoppen wanneer het aan een lage snelheid rijdt. Andere systemen van het programma zijn de adaptieve cruise control met stop and go-functie, de fileassistent, de dodehoekcontrole, de actieve spoorassistent en de verkeersbordherkenning, alsook de parkeerassistent met uitparkeerhulp.

Connectiviteit van hoog niveau

De Q2 is standaard uitgerust met een Multi Media Interface-scherm hoog in het instrumentenbord. Het infotainmentsysteem wordt bediend aan de hand van een draai-drukknop en twee knoppen op de middenconsole. Het MMI Navigation Plus met MMI touch heeft een aanraakoppervlak boven op de centrale bedieningsknop. Het is daarenboven mogelijk het systeem in alle comfort te bedienen via stembediening en de geïntegreerde MMI-zoekfunctie. Een WiFi-hotspot zorgt voor toegang tot het internet, waardoor live streaming mogelijk wordt.

Onlinediensten

De klant kan eveneens gebruikmaken van de onlinediensten van Audi Connect via het aanraakscherm van de MMI touch. Dankzij de ingebouwde simkaart (embedded SIM) is het daarvoor vereiste dataforfait inbegrepen. De e-sim laat ook roaming over heel Europa toe. De Audi interface voor smartphones zorgt ervoor dat mobiele telefoons met iOS en Android kunnen worden gekoppeld. De gratis Audi MMI connect-applicatie maakt Online Media Streaming mogelijk en je kunt er ook je kalender van je smartphone mee overbrengen naar de MMI. De app voor iOS beschikt ook nog over een point of interest-functie, myAudi genaamd, waarmee gegevens van een bestemming verstuurd kunnen worden naar het MMI Navigation plus-systeem vanaf eender welke applicatie.

Zes motoren

Als instapmotor doet de driecilinder 1.0 TFSI dienst, gevolgd door de 1.4 TFSI en de 2.0 TFSI. Aan dieselzijde vinden we de 1.6 TDI en de 2.0 TDI, waarvan de vermogens variëren van 116 tot 190 pk. Naast een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen stelt Audi voor elke krachtbron ook de gerobotiseerde S-tronic met zeven versnellingen voor. De 2.0 TDI  en TFSI worden gekoppeld aan een nieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling, met een innoverende olietoevoer en beperkte wrijving. Allebei de krachtbronnen worden standaard gekoppeld aan de Quattro-vierwielaandrijving. De voorwieltrekkers hebben achteraan een semionafhankelijke torsieas, terwijl de Quattro-modellen over een vierarmige ophanging per wiel beschikken. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is standaard op alle varianten. Hierbij varieert de overbrengingsverhouding van het stuur afhankelijk van de stuurhoek, waarbij het stuur dus directer is bij een grotere stuurhoek. Een adaptieve schokdemping is ook beschikbaar als optie, net zoals het Audi drive select-systeem.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten