Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Genève 2016 / Bugatti Chiron: 1.500 pk en 1.600 Nm

Verwachte lancering : 01-05-2016

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-02-2016

Dit is de Bugatti Chiron, de opvolger van de Veyron. De snelheidsmeter van deze hypercar klimt tot 500 km/u, maar klanten van deze bolide met 1.500 pk en 1.600 Nm kunnen tot 420 km/u rijden.

De Chiron, voorgesteld op het salon van Genève, is een Bugatti van superlatieven. We zien gelijkenissen met de Veyron die hij vervangt en het bekende hoefijzer als radiatorrooster. De grote bogen rond de deuren onderscheiden de Chiron duidelijk. Deze rondingen herinneren aan het koetswerk van bepaalde Type 57-modellen uit de jaren dertig. De achterkant van de Chiron is daarentegen strak. In dit achterste gedeelte ligt een 8.0 W16 met vier turbo’s en een uitlaatlijn van titanium. De motor is 1.500 pk en 1.600 Nm sterk.  

Elektronisch begrensd

Met zijn snelheidsmeter tot 500 km/u zou de Chiron het wereldsnelheidsrecord kunnen breken. Nochtans is hij voor gebruik op de weg begrensd op 380 km/u. In de Top Speed-modus (beschikbaar nadat met de tweede sleutel het veiligheidssysteem is uitgeschakeld) is het mogelijk om 420 km/u te halen. Aangezien de snelheid elektronisch begrensd wordt, vermoeden we dat Bugatti binnenkort de snelheidsmeter helemaal tot het einde wil gebruiken, maar dat zou voor klanten niet mogelijk zijn.

Buitengewoon

De Bugatti Veyron weegt 1.995 kg. De W16 wordt bijgestaan door vierwielaandrijving en een DSG-automaat met zeven versnellingen om bijna twee ton voort te stuwen. 0 tot 100 km/u duurt amper 2,5 seconden. 0 tot 200 km/u lukt in minder dan 6,5 seconden. En om 300 km/u te halen, moet je zo’n 13,6 seconden wachten. Maar met zulke snelheden vliegt de brandstoftank van 100 liter er natuurlijk snel door. Om te stoppen heeft de Chiron 275 meter nodig, van 300 km/u tot stilstand, dankzij zijn actieve achtervleugel met Airbrake-positie en de speciale koolstof-keramische remschijven.

Centrale console

Het interieur van de Chiron is uniek door zijn zeer smalle, lichtgevende boog als centrale console tussen de twee zetels. Het afgevlakte stuurwiel doet denken aan een hoefijzer en beschikt over een knop om de motor in te schakelen of een rijmodus te kiezen. Bugatti biedt vijf standen, die de hoogte van het koetswerk, de afstelling van de elektronica, de positie van de achtervleugel, de reactiesnelheid van de motor en de topsnelheid aanpassen. Vanaf 180 km/u wordt automatisch de Autobahn-modus ingeschakeld. Slechts 500 personen zullen ervan kunnen genieten, want dat is de productielimiet van de Chiron, die zonder belastingen 2,4 miljoen euro kost.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten