Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Genève 2016 / Maserati Levante: een nieuw tijdperk

Geschreven door David Leclercq op 29-02-2016

Hoe de Maserati Levante eruit ging zien, wisten we al een tijdje. Maar nu het merk zijn SUV officieel heeft onthuld in Genève, kennen we ook alle technische details.

Met de Levante waagt Maserati zich aan de SUV. Een strategie die voor de constructeur een soort van laatste redmiddel is, want de verkoop van de Ghibli loopt niet zoals verwacht. De Levante is in werkelijkheid gebaseerd op het platform van de grote Quattroporte en dus ook dat van de kleinere Ghibli. Het nieuwe model zal aangeboden worden met drie verschillende aandrijfgehelen, allemaal met vierwielaandrijving en een automaat met acht verhoudingen.

V6 en V6 S

Aan benzinezijde vinden we een 3 liter grote biturbo-V6. Dezelfde als die van de Ghibli, maar dan opgedreven, want hij ontwikkelt hier 350 pk tegenover 330 pk in de berline. Daarmee spurt de Levante van 0 naar 100 km/h in 6 seconden en haalt hij een topsnelheid van 251 km/h. Maserati kondigt een gemiddeld normverbruik aan van 10,7 l/100 km. Hoger in het gamma, bij de Levante S, doet ook een V6 dienst, maar dan wel 430 pk sterk (tegen 410 pk in de Ghibli S). Deze versie doet 5,2 seconden over de sprint van 0 naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 264 km/h. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt 10,9 l/100 km.

Ook als diesel

Tot slot zal de Levante ook een dieselmotor aanbieden. Ook hier gaat het om dezelfde drieliter als die van de Quattroporte en de Ghibli, maar ditmaal blijft zijn vermogen onveranderd (275 pk). De sprint van 0 naar 100 km/h wordt hier geklaard in 6,9 seconden, wat een meer dan aanvaardbaar resultaat is, terwijl zijn topsnelheid nog 230 km/h bedraagt. Het verbruik ligt uiteraard een pak lager dan bij de benzines. Zo heeft hij officieel genoeg aan een gemiddelde van 7,2 l/100 km.

Gestuurde schokdemping

Maserati belooft voor zijn Levante een uitstekend weggedrag. De SUV is uitgerust met dubbele driehoeken vooraan en een meerarmige as achteraan, terwijl de schokdemping op vijf niveau's gestuurd kan worden. Niet slecht, behalve dan dat de concurrentie vaak nog kan uitpakken met een pneumatische ophanging of een actief antirolsysteem. Maar laten we niet te snel oordelen, temeer daar Maserati een optimale statische verdeling van het gewicht (50/50) opgeeft.

Technologie

Aangezien het om een luxueuze SUV gaat, bulkt de Levante van de technologie. Zo beschikt hij over een heel arsenaal aan rijhulpsystemen, dat ondere bestaat uit een adaptieve snelheidsregelaar, een spoorassistent, een automatische noodrem, dodehoeksensoren en 360-gradencamera's. Het spreekt voor zich dat de SUV ook online verbonden zal zijn en verschillende apps zal aanbieden. De Levante zal gebouwd worden in de fabriek van Mirafiori nabij Turijn. Zijn lancering is gepland voor deze lente en de prijzen zouden moeten starten rond 70.000 euro. Dat is met andere woorden ongeveer de prijs van een Porsche Cayenne...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten