Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Genève 2016 / Porsche 911 R: extra puur

Met zijn atmosferische motor en zijn sportieve onderstel keert de 911 R terug naar de basis. Tot groot genoegen van de puristen. De 991 exemplaren zijn echter allemaal al verkocht...

De 911 R is een rechtstreekse afstammeling van de gehomologeerde raceauto voor op de weg van 1967 en keert daarmee terug naar de basis. Zo laat het model de recente drieliter-biturbo links liggen voor de atmosferische zescilinder-boxer van de 911 GT3 RS, die 500 pk ontwikkelt bij 8.250 o/m en een koppel van 460 Nm bij 6.250 o/min. De enige overbrenging die beschikbaar is, is een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen waarvan de verspreiding werd ingekort. Op het gebied van prestaties laat de 911 R niemand onberoerd: de sportieveling spurt van 0 naar 100 km/h in amper 3,8 seconden en bereikt een topsnelheid van 323 km/h. Hij heeft een normverbruik van 13,3 l/100 km volgens de NEDC-cyclus.

Lichter

De filosofie van de 911 R is niet alleen af te lezen van zijn aandrijfgeheel. De sportieveling heeft ook een lichtere constructie, waarbij de motorkap en de vleugels van koolstofvezel gemaakt werden, terwijl plafondelementen van magnesium voor een lager zwaartepunt zorgen. We zien ook nog ramen van polycarbonaat, en verder werd de auto ontdaan van geluidsisolatie en van zijn achterbank. Vanuit dezelfde invalshoek werden de klimaatregeling en het hifisysteem gedegradeerd tot opties. Al bij al weegt de 911 R maar 1.370 kilo, ofwel 50 kilo minder dan de 911 GT3 RS.

Zoals in de competitie

De 911 R beschikt standaard over een meesturende achteras om zijn levendigheid en zijn efficiëntie te vergroten, terwijl het onmisbare sperdifferentieel de aandrijving aanvult. De stabiliteitscontrole (PCM) werd volledig herzien en er werd een automatische tussengasfunctiefunctie toegevoegd om een vlotter rijgedrag te verzekeren.

Trendy, zoals vroeger

Op esthetisch vlak behoudt de 911 R de mobiele spoiler van de Carrera, maar is hij versierd met twee strepen, die aan het model van 1967 doen denken. Uiterlijk verandert er dus weinig, behalve dan wat de bumpers en de lip van de spoiler betreft, die werden geïnspireerd op de GT3 RS. Aan de onderkant van de auto werd een nieuwe bescherming aangebracht om de stabiliteit van de wagen te garanderen bij hoge snelheid. Binnenin vinden we kuipstoelen van koolstof die overtrokken werden met een specifieke Pepita-stof, nog een verwijzing naar zijn stamvader. Van deze 911 R zullen 991 exemplaren gebouwd worden (naar de codenaam van deze generatie 911), maar die zijn allemaal al verkocht aan zeer trouwe klanten.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten