Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Genève 2016 / Renault Scénic: te zien in Genève

Verwachte lancering : 01-09-2016

Geschreven door Iwan Kneuts op 12-02-2016

Renault stelt op het autosalon van Genève de nieuwe Scénic voor, de vierde met die naam. Die zal het waarschijnlijk wat sportiever gaan zoeken, zonder zijn functionele karakter te verwaarlozen.

Een eerste hint van de nieuwe Scénic kregen we al in 2011, bij de voorstelling van de R-Space, een conceptcar die de compacte monovolume een nieuw tijdperk moest binnenloodsen. Verwacht dus een auto die de gezinswaarden verenigt met sensualiteit en functionaliteit met sportiviteit. Onder de motorkap van de R-Space lag een zuinige Energy TCe-driecilindermotor van 900 cc, goed voor 110 pk. Gekoppeld aan de EDC-versnellingsbak tekende deze combinatie voor een CO2-uitstoot van 95 g/km. De definitieve versie van de nieuwe Scénic wordt voorgesteld op het salon van Genève.

Twintig kaarsjes

Samen met een nieuw model viert de Scénic dit jaar ook zijn twintigste verjaardag. Al in 1991 toonde Renault op het autosalon van Frankfurt de Mégane Scénic, een conceptcar die een kleine versie van de Espace aankondigde. In 1996 werd de eerste generatie van toen nog de Mégane Scenic voorgesteld. Een nieuw concept dat werd beloond met de titel Europese Auto van het Jaar 1997. Na een eerste opfrisbeurt ging de auto kortweg Scénic heten en met de RX4 werd een vierwielaangedreven cross-over aan het aanbod toegevoegd.

2003: lange versie

In 2003 werd de tweede generatie Scénic voorgesteld. Het design verraadde nog wel de verwantschap met de Mégane II, maar de compacte eenvolumer bleef als Scénic II een eigen koers varen. Hij kreeg ook een eigen dashboard. De moduleerbaarheid ging erop vooruit met onder andere een verschuifbaar opbergvak in de middenconsole. En technologie als een automatische handrem, bixenonkoplampen, een handsfree contactkaart, een bandenspanningscontrolesysteem en een snelheidsregelaar en -begrenzer deden hun intrede. En de Scénic II was verkrijgbaar in een korte en een lange versie, deze laatste met tot zeven zitplaatsen.

2009: meer comfort

De derde generatie van de Scénic, die in 2009 debuteerde, legde de nadruk op het comfort binnenin. Onder andere de rijhouding evolueerde door een houding die iets meer aansloot bij die van een klassieke berline. En voortaan konden de stoelen op de tweede rij en de passagiersstoel vooraan volledig worden weggeklapt. Nog dit jaar geeft deze generatie dus de fakkel door aan een opvolger.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten