Nadat de nieuwe Audi A1 gisteren op het internet was uitgelekt, geeft hij zich dus nu officieel bloot. Het was ook wel tijd, want het huidige model is ondertussen alweer 8 jaar oud. Hij heeft een mooie carrière achter de rug, want hij was Audi’s bestverkochte model, na de A3 en de A4. Deze tweede generatie vertoont uiteraard een paar gelijkenissen met zijn voorganger, al komt hij er enkel nog als 5-deurs, of Sportback zoals dat bij Audi heet.
MQB en 6 centimeter langer
Zoals voordien staat het model op de technische basis van de Seat Ibiza en VW Polo. Die structuur is grondig geëvolueerd en is vandaag modulair (MQB A0). Hij groeit in de lengte met liefst 6 centimeter, zodat hij de 4-metergrens doorbreekt. Die groeikuur komt uiteraard de binnenruimte ten goede – vooral dan achterin – naast de koffer, die 65 liter wint bij deze generatiewissel. Daarmee slikt hij vandaag 335 liter, of 1.090 liter met de achterbank neergeklapt.
Sport Quattro-knipoog
Uiterlijk ziet de nieuwe A1 er ook minder compact uit dan zijn voorganger. Hij oogt rijper, terwijl hij bovendien verwijst naar het roemrijke autosportverleden van het merk, vooral dan met de sleuf boven het radiatorrooster net zoals op de Sport Quattro uit de jaren 1980. Een mooie knipoog. In het interieur wordt de A1 volgens Audi “de meest sportieve uit zijn segment”. En ook de chicste, met een digitaal instrumentenbord voor de bestuurder en een meer complete MMI-interface met standaard Bluetooth. Als optie is een aanraakscherm van 8,8 duim beschikbaar dat zelfs bepaalde functies uit de recente A8 overneemt.
Enkel benzine
Het veiligheidsaanbod is uiteraard zeer breed, met onder meer een parkeerhulp die dankzij een frontcamera de auto automatisch uit zijn parkeervak kan laten rijden. In de neus liggen enkel benzinemotoren, want de TDI-diesels zijn geschrapt. Daardoor bestaat het aanbod uit de 1.0-driecilinder met 95 pk (25 TFSI) of 116 pk (30 TFSI), een 1.5-viercilinder met 150 pk (35 TFSI) en een 2.0-viercilinder met 200 pk (40 TFSI). Naargelang van de versie wordt een manuele zesbak of een S-Tronic met 7 verhoudingen aangeboden. Audi laat nog niets los over een eventuele S1, maar het lijkt er sterk op dat zo’n versie over een paar maand zijn opwachting maakt. Ondertussen kan het uiterlijk van deze veelzijdige stadswagen alvast sportiever worden gemaakt dankzij een S-Line-pakket. De orderboekjes gaan volgende maand open en de eerste auto’s zouden begin november worden geleverd. Een prijskaartje kleeft er nog niet op de nieuwe A1.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!