Ecologische auto’s, of ze nu elektrisch, hybride of plug-in hybride zijn, vinden steeds meer hun weg in de sector. De grootste evolutie zien we dit jaar bij de Franse autobouwers, die nu plots fors op deze technologieën inzetten. De dieselmotor, waar ze zoveel in hebben geïnvesteerd, lijken ze – op dit moment alvast – de rug toe te keren.
Peugeot 508, 508 SW & 3008
Het motorenpalet van de Peugeot 508, 508 SW en 3008 breidt uit met twee plug-in hybride oplossingen. Die zijn telkens gebaseerd op de 1.6 PureTech-benzinemotor met een alternator-starter, een specifieke achttrapsautomaat, een lithium-ionbatterij en één of twee elektromotoren. De voorwielaangedreven Hybrid-versie combineert de 180 pk van de viercilinder met 110 pk van de elektromotor in de versnellingsbak. Ze ontwikkelen samen een piekvermogen van 225 pk. In de Hybrid4-variant, die enkel voor de 3008 is bedoeld, stijgt het vermogen tot 300 pk dankzij een tweede elektromotor van 110 pk die met zijn omvormer in de achteras is ingebouwd. Bovendien blijft zijn CO2-uitstoot (WLTP) beperkt tot 49 g/km. De lithium-ionbatterij van de Hybrid kan 11,8 kWh stroom opslaan, die van de Hybrid 4 zelfs 13,2 kWh. Daarmee geraakt de 3008 Hybrid4 exact 50 kilometer ver puur op elektrische kracht, terwijl de Hybrid-versies met voorwielaandrijving het op de WLTP-cyclus 40 kilometer volhouden. Ze hebben dan een topsnelheid van 135 km/h.
DS 3 & DS 7 E-Tense
De DS 3 E-Tense versie is voorzien van een 100 kW sterke asynchroon elektromotor met permanente magneet die 260 Nm koppel levert en zijn energie krijgt van een 50 kWh groot batterijpakket (± 350 kg zwaar) dat in de vloer is ingewerkt en niks afknabbelt van interieur- of kofferruimte. Het aandrijfgeheel zorgt voor een optrektijd tot 100 km/h in 8,7 seconden en een reikwijdte volgens de nieuwe WLTP-norm van “meer dan 300 km”. Blijkbaar is de auto op dat vlak nog niet gehomologeerd, maar volgens de oude NEDC-norm zou het 450 km geweest zijn.
De technische fiche van de DS 7 E-Tense is identiek aan die van de Peugeot 3008 Hybrid4. Dat betekent dat hij twee elektromotoren heeft om hem tot een vierwielaandrijver te maken. Het vermogen piekt op 300 pk, het koppel op 450 Nm en hij haalt een elektrisch WLTP-bereik van 50 kilometer. De benzinemotor is op zichzelf al goed voor 200 pk (147 kW) en combineert dat met een elektrisch vermogen van 109 pk. De batterij slikt 13,2 kWh en maakt een elektrische topsnelheid van 135 km/u mogelijk. De batterij kan in 2 uur worden herladen aan een wallbox van 32A dankzij een interne lader van 6,6 kW, of in 8 uur aan een stekker van 230V/8A. Afspraak op het salon van Parijs voor een kennismaking met het model.
Audi e-tron
Eindelijk toont de Audi e-tron zijn ware gedaante. De SUV is bijzonder belangrijk voor de Duitse constructeur, want het is het eerste volledig elektrische seriemodel van het merk. Voor de aandrijfkracht rekent de grote SUV op 2 asynchrone elektromotoren, een oplossing die Audi gekozen heeft omdat die gedurende een korte periode kunnen pieken, zoals bij de functie "boost". Het gecombineerde vermogen bedraagt 408 pk voor een maximaal koppel van 561 Nm, reeds beschikbaar bij 0 toeren per minuut. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 5,7 seconden en de elektronisch gelimiteerde topsnelheid bedraagt 200 km/u. Nu zijn die cijfers vooral theoretisch. Het eigenlijke rijbereik zal doorgaans rond de 330 kilometer schommelen, terwijl ook de mogelijkheden tot snelladen vooralsnog beperkt blijven.
Mercedes EQC
De Mercedes EQC is geboren. De elektrische SUV, die in 2019 bij de dealers staat, is het eerste model van de constructeur met de ster dat niet met een verbrandingsmotor te krijgen is. Hij wil op de voorpost staan van het tegenoffensief van de traditionele autobouwers tegen Tesla, na Jaguar met zijn I-Pace. Hij belooft dat zijn batterij van 80 kWh goed is voor een rijbereik van 450 kilometer. Aan een snellaadpaal kan de auto 80 procent rijbereik recupereren in 40 minuten.
Toyota Corolla & RAV-4 Hybrid
Alle dieselmotoren zijn uit de catalogus verdwenen, want Toyota heeft die brandstof de rug toegekeerd. Toyota biedt voor de Corolla een enige versie met een traditionele verbrandingsmotor, die de instapversie vormt (1.2-turbobenzine van 116 pk). Verder bestaat het aanbod net zoals dat van de berline uit twee hybride mogelijkheden: een 1.8 met 122 pk (3,4 l/100 km en 76 g CO2/km) en een 2.0 met 180 pk (3,8 l/100 km en 87 g CO2/km). Geen van beide zijn trouwens plug-in hybrides. De batterij, die achter de achterbank verborgen zit, herlaadt zich puur door bewegingsenergie te recupereren. Het merk pocht breeduit met de sterke verbruiksdaling, maar geeft desondanks geen concrete cijfers.
De nieuwe RAV4 bereidt zich voor op zijn Europese komst. Toyota heeft hem op ons continent onthuld tijdens het Autosalon van Parijs. De vijfde generatie van de SUV is alleen verkrijgbaar als hybride. Er zijn wel twee varianten, telkens met een 2,5 liter benzinemotor met 177 pk. Bij de versie met voorwielaandrijving (1590 kg) zorgt de elektromotor voor een totaalvermogen van 218 pk. Dit stijgt tot 222 pk bij vierwielaandrijving (1645 kg), dankzij de extra elektromotor op de achteras. In dat geval kan de intelligente vierwielaandrijving een differentieelblokkering simuleren. De 4x4-variant kan in 8,1 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten. Aan boord van de SUV kan de middenspiegel op een conventionele manier functioneren, of als display van de achterwaarts gemonteerde camera, met een groter gezichtsveld. Wat betreft de CO2-uitstoot: Toyota belooft 102 g/km voor de 4x2 en 105 g/km voor de 4x4.
BONUS: Renault K-Zen voor China
De K-ZE concept car dat bij deze gelegenheid werd gepresenteerd, is een nieuwe elektrische wagen voor het A-segment geïnspireerd op de populaire SUV-stijl. De elektrische aandrijving zou een NEDC-bereik van 250 km moeten bieden, ongeveer 130-150 km bij reëel gebruik. Renault legt ook de nadruk op zijn kameleon-oplader, die zowel via een simpel stopcontact als via publieke snelladers kan opladen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!