Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Parijs 2018 / Mercedes EQC: 408 pk en 450 kilometer

Verwachte lancering : 01-01-2019

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-09-2018

De EQC is het eerste echt volledig elektrische model van Mercedes. De SUV, die zo groot is als een GLC, belooft een rijbereik van 450 kilometer. Zijn twee motoren – een per as – ontwikkelen samen 408 pk.

De Mercedes EQC is geboren. De elektrische SUV, die in 2019 bij de dealers staat, is het eerste model van de constructeur met de ster dat niet met een verbrandingsmotor te krijgen is. Hij wil op de voorpost staan van het tegenoffensief van de traditionele autobouwers tegen Tesla, na Jaguar met zijn I-Pace. Hij belooft dat zijn batterij van 80 kWh goed is voor een rijbereik van 450 kilometer. Aan een snellaadpaal kan de auto 80 procent rijbereik recupereren in 40 minuten.

2 motoren

De 4,76 meter lange, 1,88 meter brede en 1,62 meter hoge SUV heeft twee elektromotoren: een vooraan en een achteraan. Het totaalvermogen piekt op 408 pk en het koppel op 765 Nm, maar de achterste motor is krachtiger dan de voorste. De elektronica bevoordeelt de achteras, maar kan het koppel constant herverdelen tussen de twee kanten van de auto in functie van de noden en het evenwicht van de EQC. Mercedes spreekt van een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden en een topsnelheid die begrensd is op… 180 km/u. Een kleine kers op de taart: de EQC mag tot 1.800 kilo slepen.

Apart

Om zich beter te onderscheiden van de rest van het Mercedes-aanbod en van de modellen met verbrandingsmotor heeft de EQC recht op een heel eigen stijl. Hij krijgt zelfs een eigen dealernetwerk. Mercedes wil dus duidelijk zijn elektrische gamma afscheiden van zijn traditionele auto’s. Het navigatiesysteem past de route aan in functie van het rijbereik en de beschikbare laadpalen. Als hij aan een lader van het Ionity-netwerk laadt, kan de auto zelfs de betaling zelf regelen, zonder tussenkomst van de bestuurder. Dat netwerk is vandaag echter nog zeer beperkt en kan nog niet wedijveren met dat van Tesla, maar het zou zeer snel gaan groeien.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten