Dit lezen we op de technische fiche van de nieuwe Mercedes-AMG A35: 2.0-turbo, 306 pk, vierwielaandrijving 4Matic, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en aangepast chassis. Het model komt nog eind dit jaar op de markt. Hij komt een bommetje gooien onder het rijk van de Audi S3 en BMW M140i, maar ook van de VW Golf R.
Groeiende vraag
“De vraag naar onze compacte modellen is de voorbije jaren fors toegenomen. Dat succes stimuleert ons om onze portefeuille te verbreden,” zo verklaart Tobias Moers, CEO van Mercedes-AMG. Het hart van de nieuwe A35 is de M260-tweeliter van de A250, maar dan grondig onder handen genomen. Hij neemt namelijk het gesmede carter over van de M133 uit de oude AMG A45. Zijn twinscroll-turbo geeft minder tegendruk, de variabele klepbediening Camtronic is geherprogrammeerd en de cilinders krijgen een specifieke, kegelvormige bekleding. De uitlaatlijn tenslotte krijgt een resonator die varieert in functie van de gekozen rijmodus. Het resultaat van al dat werk is 306 pk bij 5.800 o/m en 400 Nm tussen 3.000 en 4.000 o/m, wat vrij hoge toerentallen zijn voor een dergelijke motor. Hij lijkt dus een voorliefde te hebben voor de rode zone, wat hem een zeker karakter moet verlenen.
50/50
De 4Matic-vierwielaandrijving bevoordeelt duidelijk de vooras, en zelfs vrij fors, aangezien de achteras nooit meer dan 50 procent van het koppel te verwerken krijgt. De wieltreinen zijn herzien, met vooraan McPherson-veerpoten en achteraan een meerarmige as. De remmen zijn vergroot en de auto heeft zelfs circuitambities, aangezien Mercedes een telemetriesysteem onder de naam Track Pace AMG aanbiedt. Daar zitten twee circuits in opgeslagen: Spa-Francorchamps en de Nürburgring. Andere circuits kunnen manueel worden ingevoerd. Een andere leuke gimmick is het head-up display: “De augmented reality-functie van het MBUX maakt dat op het multimediascherm of het head-up display de ideale lijnen kunnen worden uitgetekend voor een opgeslagen circuit. Deze virtuele instructeur kan de bestuurder helpen om zijn rondetijden te verbeteren”. De A35 belooft een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden, wat al behoorlijk fors is en wat ons doet afvragen wat we dan van de toekomstige A45 mogen verwachten. Afspraak in Parijs voor deze A35, die waarschijnlijk rond de 40.000 euro gaat kosten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!