Met zijn 8 centimeter langere wielbasis is de nieuwe Mercedes GLE – die wordt onthuld op het salon van Parijs – een pak ruimer voor zijn passagiers. Zeker wanneer de derde zitrij is afgevinkt in de optielijst. De grote Duitse SUV heeft veel karakter, vooral dankzij het design van het derde zijruitje. Klanten kunnen zelfs kiezen tussen twee gezichten: een klassiek en een sportief. Dat is tegenwoordig een gewoonte bij Mercedes. Beide versies genieten een geoptimaliseerde stroomlijn dankzij specifieke lijnen, spoilertjes en actieve kleppen achter het radiatorrooster.
1 motor, om te beginnen
De GLE start zijn carrière begin 2019 met één enkele motor: een benzinezescilinder van 367 pk die wordt bijgestaan door een alternator-starter van 48V. Deze microhybridisering Q-Boost geeft hem bij het optrekken een bonus van 23 pk. Daar zullen vrij snel viercilinders op benzine en diesel bijkomen, naast een plug-in hybride oplossing en zelfs een V8. Al deze motoren zijn gekoppeld aan een negentrapsautomaat. De vierwielaandrijving 4Matic verdeelt het koppel volgens een verhouding van 50/50 over de twee assen in de viercilinderversies. In de zes- en de achtcilinders kan de koppeloverdracht naar elke as variëren tussen de 0 en de 100 procent dankzij een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling.
Het stuur overnemen
De GLE biedt een massa rijhulpsystemen. Zo kan hij in files autonoom rijden tot 60 km/u. Het systeem herkent zelfs naderende noodvoertuigen en laat de auto dan zo ver mogelijk naar de zijkant van de weg rijden om een nooddoorgang vrij te maken. De “Turn off”-functie brengt de auto vanzelf tot stilstand tijdens een richtingsverandering als er gevaar is op een aanrijding met een tegenligger. Verder is deze Mercedes uitgerust met een parkeerhulp voor aanhangwagens en met een actieve hydropneumatische ophanging onder een spanning van 48V. Dankzij het Road Surface Scan kan de SUV zelfs anticiperen op wegoneffenheden en bochten om het koetswerk onder alle omstandigheden stabiel te houden.
MBUX
Aan boord biedt de GLE een instrumentenbord van de jongste generatie, met een dubbele digitale weergave op twee schermen van 12,3 duim. De bestuurder kijkt op een nieuw head-up display met een resolutie van 720x240 pixels. Het multimedia- en infotainmentsysteem MBUX laat zich bedienen via stem (je spreekt het aan met “Hey Mercedes”) en gebaren. Het kan bepaalde gewoontes van de bestuurder leren herkennen. De koffer tot slot slikt 825 liter, of zelfs 2.055 liter als je de middelste zitrij (in drie delen 40/20/40) neerklapt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!