Ze willen het niet met zoveel woorden zeggen, bij Skoda tijdens de exclusieve voorstelling van de Vision RS. “Maar indien we er geen plannen mee hadden, zouden we hem ook niet laten zien”, zo klinkt het. Daarom: ga er maar van uit dat de eerste plug-in hybride RS een feit is, en dat we hem nog in de loop van 2019 op de markt krijgen.
35 kilometer in de praktijk
De technische details zijn al bekend: de 1.5 TSI met 150 pk krijgt ondersteuning aan de voorwielen van een elektrische motor met 102 pk. Gecombineerd krijg je maximaal 245 pk ter beschikking. Dankzij zijn grotere batterij komt – gemeten volgens de NEDC-cyclus – 70 kilometer ver op de batterij alleen, wat een gehomologeerde CO2-uitstoot van 33 g/km geeft. Het WLTP-cijfer is nog niet bekend, maar de uitstoot zou onder 50 g/km moeten blijven. Hij moet volgens Skoda in het echte verkeer zeker 35 kilometer ver komen, en dat met een elektrische topsnelheid van 125 km/h.
Geen diesel
Met een sprint naar 100 km/h in 7,1 seconden en een top van 210 km/h legt hij voor zijn segment mooie cijfers voor. “Maar wij willen vooral het verschil maken in het aanbod: meer auto, meer rijbereik en dat voor de beste prijs op de markt voor een plug-in hybride”, zegt Björn Kröll, verantwoordelijk voor marketing en e-mobility bij Skoda. Hij zegt er wel meteen bij dat de PHEV niet de enige motor in het RS-aanbod van de toekomstige Rapid-opvolger wordt. Ook een klassieke benzinemotor staat in de planning. Diesel is zeer onwaarschijnlijk, want zefs bij de Octavia RS twijfelt Skoda of de zelfontbrander daar toekomst heeft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!