Om zoveel mogelijk - buitenlandse - constructeurs te lokken naar zijn Duitse autosalon van 2021, heeft de IAA twee beslissingen genomen. Als eerste verhuist het evenement naar München, na bijna 70 jaar in Frankfurt te zijn doorgegaan. Vervolgens wordt er zowel een echt als een virtueel salon georganiseerd, om de grootst mogelijke aantrekkingskracht te genereren, ondanks de Covid-19-pandemie.
De nationale mastodonten - Volkswagen, BMW, Daimler - zijn aanwezig en de IAA van München zal doorgaan van 7 tot 12 september. Naast de Duitse merken hebben slechts enkele buitenlandse constructeurs hun aanwezigheid al bevestigd, waaronder Ford, Hyundai en verschillende Chinese constructeurs. Aan de andere kant zijn er enkele grote spelers van de Europese automarkt die nog niet hebben laten weten of ze komen, waaronder wereldwijde nummer één Toyota, de Renault-Nissan-Alliantie en de Stellantis-groep.
Naast de traditionele beursstands waar de bezoekers naartoe kunnen gaan - met respect voor de tegenwoordig gebruikelijke sanitaire regels - kunnen de autoliefhebbers ook surfen door de gangen van een virtueel autosalon dat heel wat animaties krijgt om eventuele (nationale en internationale) reisrestricties voor te zijn en het evenement een echte internationale dimensie te geven.
Dubbele aantrekking
Met een dergelijke 'hybride' organisatie wil de VDA, de organisator van het salon, de aantrekkelijkheid van het evenement boosten, zowel voor de exposanten als voor de bezoekers, vooral door het aantal digitale communicatiekanalen te vergroten. Daarnaast zal de nadruk worden gelegd op individuele mobiliteit en op 'holistische' mobiliteit, dat alle actoren en mobiliteitsgebruikers met elkaar verbindt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!