Het salon van Amsterdam, AutoRAI, heeft misschien van 17 tot 26 april 2015 zijn laatste uurtjes geslagen. Steven van Eijck, voorzitter van de Amsterdamse biënnale, zou de handdoek in de ring gegooid hebben. De organisatoren hebben moeite om exposanten te overtuigen voor de editie van 2017. Wat volgens onze collega's van Autowereld wellicht het einde betekent van het autosalon.
Al meer dan 100 jaar
Het evenement zag het levenslicht in 1895 en vond op oneven jaartallen plaats. Op zijn hoogtepunt, in de jaren tachtig, trok AutoRAI meer dan 450.000 bezoekers. In 1983 vestigde het een recordaantal met 563.247 bezoekers. In 2005 kwamen er nog 490.000 nieuwsgierigen opdagen, maar daarna ging het bezoekersaantal drastisch omlaag tot met moeite nog 200.000 personen in 2011. In 2015 kon het salon van Amsterdam nochtans nog 291.717 bezoekers aantrekken.
Context
De context lijkt helemaal niet gunstig te zijn voor autosalons. Internet en beleidsinitiatieven die tegen de auto gekeerd zijn zouden een ongunstige rol spelen. Zelfs het salon van Parijs, begin oktober, moet het hoofd bieden aan constructeurs die hun kat sturen. Terwijl het salon van Brussel populair blijft bij het publiek en invoerders. Bovendien betekent het mogelijke einde van AutoRAI ten slotte goed nieuws voor de afspraak in Brussel, van 14 tot 22 januari 2017, die een Nederlands publiek zou kunnen trekken dat zich soms op minder dan twee uur rijden van de Heizel bevindt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!