Het salon van Frankfurt zou heel goed het salon van Berlijn, Keulen of zelfs München kunnen worden. De VDA (de vereniging van de Duitse auto-industrie) moet dit jaar de winnaar kiezen uit de 7 Duitse steden die de IAA willen organiseren, het bekende tweejaarlijkse autosalon van Duitsland. Elk van de kandidaten heeft industriële, historische en logistieke argumenten om als winnaar uit de bus te komen. Naast Frankfurt, dat het evenement wil behouden, moet de VDA ook de kandidaturen van Berlijn, Keulen, Hamburg, Hannover, München en Stuttgart bekijken. De eerste ronde vindt eind deze week plaats. De organisator moet zijn beslissing maken voor het einde van het jaar. Frankfurt heeft deze bijeenkomst op Duitse grond lang voor zich gehad, maar de editie van 2019 was een flop met een sterke daling van het publiek (560.000 bezoekers in plaats van 800.000 in 2017) en de afwezigheid van belangrijke constructeurs.
Nieuwe formule
Het salon moet zich heruitvinden, net als al zijn tegenhangers in Europa en over de hele wereld. Er is vooral sprake om de nadruk te leggen op mobiliteit en testpistes te voorzien. Zelfs Genève, de jaarlijkse bijeenkomst in maart, vormt geen uitzondering op deze regel. Toegegeven, het salon van Genève loopt nog geen gevaar, al zijn de afwezigen voor deze editie van 2020 ook talrijk: Citroën, Ford, Jaguar, Land Rover, Lamborghini, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Tata, Tesla en Volvo komen niet naar Palexpo. Er is één klein salon dat weerstand blijft bieden: dat van Brussel. De laatste editie in januari heeft meer dan een half miljoen bezoekers aangetrokken, terwijl er geen enkel belangrijk merk afwezig was op het evenement.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!