Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalons / Techno-Classica 2016: ongezien succes

Geschreven door Laurent Blairon op 12-04-2016

Vorig weekend vond in Essen, in Duitsland, het voornaamste en – ongetwijfeld – meest prestigieuze salon plaats dat gewijd is aan verzamelauto's (old- en youngtimers), namelijk Techno-Classica. Bewijs van de populariteit van 'oude auto's' is het recordaantal van 201.000 bezoekers in vier dagen tijd, wat ongezien is in de sector.

Hoewel de expositieruimtes van de Messe Esse nochtans groot en talrijk zijn – niet minder dan 21 hallen en tal van zones in openlucht, rond de expo – was er een drukte van jewelste. De organisatoren spreken over precies 201.034 bezoekers, een wereldrecord voor een tentoonstelling van verzamelwagens. Het succes wordt verzekerd door het buitengewone platform van de voorgestelde wagens, die niet enkel liefhebbers en professionals uit heel Europa aantrekken, maar ook uit andere continenten. De grote constructeurs beschikken elk over een officiële stand waarop ze de mooiste stukken uit hun museum (of klassieke divisie) tentoonstellen, hun meest iconische bolides en ook enkele nieuwigheden die een buitengewoon kenmerk vertonen. Eduard Michel Franssen, lid van de organisatie (SIHA), bevestigt dat de grote aanwezigheid van de constructeurs het steeds grotere belang aantoont dat ze aan de sector van verzamelauto's toekennen. Hij voegt eraan toe dat ze eveneens blijven vasthouden aan een van hun slogans: Class instead of Mass.

Brede waaier

Dat wil zeggen dat je op Techno-Classica zowel een Opel Kadett of een Fiat Panda 4x4 van de jaren tachtig in nieuwstaat kunt bewonderen, als een Ferrari 250 GT Berlinetta van een paar miljoen euro. BMW stelde er voor zijn honderdste verjaardag veertig zeldzame auto's voor en zelfs een vliegtuig dat verwijst naar de oorsprong van het merk. Mercedes-Benz liet de eer aan zijn cabriolets, van de 500K Special Roadster van 1934 tot het prototype van de 190 E Convertible, die nooit gelanceerd werd. Ander teken aan de wand: de grote bazen komen zich steeds meer vertonen, zoals voor een salon van Genève... Een thematische tentoonstelling Mille Miglia recreëerde de eerste editie van 1955, met uiteraard de aanwezigheid van de echte wagens van toen (Mercedes-Benz 300 SLR, Ferrari 750 Monza of de Maserati A6 GCS... ).

Gekke prijzen

Voeg daar de aanwezigheid van de belangrijkste merkenclubs, specialisten en veilinghuizen aan toe, en het is geen wonder dat de mooiste auto's ter wereld er te vinden zijn. In een commerciëlere sfeer behoudt Techno-Classica ook een groot gedeelte voor aan handelaars in onderdelen, toebehoren en miniatuurmodellen. Enige keerzijde van de medaille is dat Techno-Classica er ook voor zorgt dat prijzen van iconische modellen een ongekende hoogte ingaan. Zo staan de Mercedes SL's met vleugeldeuren er voor meer dan 1 miljoen euro geprijsd, Porsches 911 voor honderdduizenden euro's, populaire Franse wagens tussen 10 en 20.000 euro... De vraag rijst dan of de auto's echt zoveel waard zijn of het hier enkel om een speculatieve hausse gaat?

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten