Het leek er even niet zo goed uit te zien voor de Formule E, want zowel Mercedes, Audi als BMW verlieten de sport om kosten te besparen of om zich te richten op andere raceklassen. Intussen ziet de toekomst voor de Formule E er weer wat rooskleuriger uit, met nieuwe, snellere wagens en drie nieuwe fabrieksteams voor het seizoen van 2023: Maserati, McLaren en nu dus ook Cupra.
Cupra lijkt alle elektrische raceklassen te willen verzamelen, want na mee te doen aan de Extreme E en zelfs tweemaal te winnen in het elektrische toerwagenkampioenschap ETCR sluit het Spaanse merk zich nu aan bij ABT, dat een comeback maakt in de Formule E na een jaartje afwezigheid. De rijders voor het team zijn de Nederlander Robin Frijns en de Zwitser Nico Müller.
Snelste wagens tot nu toe
Ter herinnering: de Formule E-wagens van 2023 beloven een pak sneller te worden. Ze krijgen een nieuw, geometrisch design en een flink krachtigere elektromotor van 476 pk, waarmee ze een topsnelheid kunnen halen van meer dan 320 km/u. Een extra elektromotor op de vooras zorgt voor extra recuperatie van de remenergie, maar het totale gewicht daalt toch naar 840 kilo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!