De in samenwerking met het F1-team van Red Bull ontwikkelde Aston Martin Valkyrie zou de nieuwe maat der dingen worden en moest de sportwagenconcurrentie degraderen tot eenvoudige meelopers - een beetje naar het voorbeeld van de McLaren F1 in de jaren negentig. Om die ambities in de fluorescente verf te zetten, ontwikkelde Aston Martin Racing een raceversie die een gooi zou doen naar de eindzege in de 24 Uur van Le Mans. Maar die plannen werden in 2020 noodgedwongen in de ijskast gepropt.
Om er vandaag weer uitgehaald te worden, want in 2025 zal de Aston Martin Valkyrie alsnog deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans. De uitdaging is er enkel groter op geworden, want sinds de invoering van de Hypercar-klasse kent het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) een periode van hoogconjunctuur. Het deelnemersveld dat momenteel bestaat uit onder meer Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche en Toyota wordt in 2024 aangevuld met Alpine, BMW en Lamborghini.
De door het Heart of Racing-team gerunde Aston Martin Valkyrie gaat niet alleen in het WEC aan de slag, maar zal ook het Amerikaanse IMSA-kampioenschap rijden en dus ook starten in de 12 Uur van Sebring en de 24 Uur van Daytona. Hoeveel wagens er ingezet zullen worden en welke piloten met de Valkyrie zullen rijden, is nog niet bekend. Maakt F1-reserverijder Stoffel Vandoorne een kans op een zitje? Naast tweevoudig Le Mans-winnaar Fernando Alonso, bijvoorbeeld...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!