De Volkswagen-groep toont al een tijdje interesse in een nieuw F1-avontuur, maar concreet werden die plannen nooit. Maar daar zou in 2026 verandering in kunnen komen, want Audi Sport lonkt wel erg uitdrukkelijk naar de Formule 1. Niet als zelfstandig team, zoals Mercedes dat doet. Maar als motorleverancier. En daarbij blijft de naam van het McLaren-team vallen, dat momenteel met Mercedes-motoren aan de slag is. Niet onbelangrijk: de Britse renstal wordt momenteel geleid door de voormalige baas van Porsche Motorsport, Andreas Seidl.
>> Lees ook - Zitten Audi en BMW achter McLaren aan?
De VW-groep kon zich maar niet vinden in de regelgeving van de Formule 1. Maar in het onlangs gesloten akkoord dat de motoren voor 2026 bepaalt, kan Ingolstadt zich wél vinden. Dat zouden Markus Duesmann en Oliver Hoffmann, de topmannen van Audi en Audi Sport, aan zowel de F1 als de FIA hebben laten weten. Het blijft enkel wachten op een officiële bevestiging. Opgepast: het zou nog steeds kunnen dat naast Audi ook Porsche de sprong waagt.
F1-motorreglement 2026
Neen, nog geen 100% elektrische motoren voor de Formule 1. Ook niet in 2026. Dat was nochtans waar Audi aanvankelijk op aasde, om de directe link te leggen tussen de autosport en het e-Tron-gamma. Dat deden ze eerder in de 24 Uur van Le Mans, want de etmaalrace werd gebruikt om achtereenvolgens de directe benzine-injectie (FSI), de turbodiesel (TDI) en de hybride aandrijving te promoten. En met succes. Ze engageerden zich ook een tijdje voor de Formule E, maar dat wereldkampioenschap voor elektrische eenzitters mist de impact die de Formule 1 wel heeft.
>> Lees ook - Audi gaat voor overwinning in Dakar-rallyraid
Wat verandert er dan aan de motoren in de Formule 1? Er zal nog steeds gereden worden met een hybride V6-turbokrachtbron met een cilinderinhoud van 1,6 liter, zoals dat vandaag ook het geval is. Maar vanaf 2026 verdwijnt de complexe MGU-H-module, die energie wint uit hitte. De via remenergie stroom opwekkende MGU-K blijft bestaan en wordt belangrijker (het vermogen van die module klimt in 2026 van 160 naar ongeveer 470 pk), waardoor de elektrische component in de hybride aandrijflijn belangrijker wordt. En dat was blijkbaar voldoende voor Audi Sport om overstag te gaan. Er zal ook ingezet worden op zogeheten e-fuels, duurzame brandstoffen waarin de VW-groep ook investeert.
Bronnen: Autosport, Motorsport & Grand Prix Radio
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!