Samen met zijn vader Mario probeert Michael Andretti al een hele tijd om een plaatsje in de Formule 1 te bemachtigen, maar de voormalige racepiloot stuitte steevast op de FOM (Formula One Group). Ze zagen de meerwaarde van een elfde F1-team niet, luidde het keer op keer. Het Amerikaanse racegeslacht kreeg nochtans de steun van General Motors, dat de motoren zou leveren. Inmiddels heeft de FOM zijn kar gekeerd...
In 2026 staat er naast Audi (dat het Sauber-team overneemt) nog een nieuwe naam op de startgrid, want het veld wordt uitgebreid met het Cadillac F1 Team. Het is niet langer een Andretti-project met steun van GM, maar een volwaardig fabrieksteam dat de ontwikkeling van zowel het chassis (vanaf 2026) als de motoren (vanaf 2028, tot dan zou Ferrari de rol van motorleverancier vertolken) voor zijn rekening zou nemen. En daar heeft de FOM wel oren naar, natuurlijk. Nu zou Mario Andretti wel een rol in die structuur krijgen (als "bestuurslid"), al is het nog niet helemaal duidelijk welk petje de F1-kampioen van 1978 zal dragen.
Welke piloten?
Volgens de Formule 1 past de toetreding van een Amerikaans fabrieksteam (naast Haas, dat met Ferrari-motoren rijdt en Toyota-steun geniet) goed bij hun groeiplannen in de Verenigde Staten. Sinds het succes van de Netflix-franchise 'Drive to Survive' is de F1 bijzonder populair aan de andere kant van de Oceaan. Intussen doet General Motors er alles aan om het imago van Cadillac weer de luister van vroeger te bezorgen, want ze nemen ook deel aan het Wereldkampioenschap Endurance (en dus aan de 24 Uur van Le Mans, waar ze naar een zevende plek reden met de V-Series.R).
General Motors verkiest een all-American rijdersduo, waarbij de bookmakers volop inzetten op rijzend talent Colton Herta. Maar ook Logan Sergeant, halverwege dit seizoen aan de kant geschoven bij Williams, wordt onder de kanshebbers voor een Cadillac-zitje genoemd. Dat het General Motors menens is, blijkt uit de mensen die ze de afgelopen maanden konden recruteren. Zoals Pat Symonds (ingenieur tijdens de Benetton-jaren van Michael Schumacher, ook actief bij Williams F1 en als technisch directeur van de Formule 1), Nick Chester (ingenieur bij Renault, toen Fernando Alonse twee wereldtitles haalde, ook actief bij Lotus en het Formule E-project van Mercedes - met onze Stoffel Vandoorne als kampioen in 2022) en Rob White (ingenieur die actief was bij Cosworth, Renault en Alpine).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!