16 februari 2023: Alpine A523 kijkt naar boven
Red Bull, Ferrari en Mercedes waren te hoog gegrepen, maar Alpine toonde zich in 2022 wel the best of the rest. En die status willen ze in 2023 graag bevestigen, het liefst met enkele zeges. Of de nieuwe Alpine A523 die hoge ambities ook waar kan maken?
Alpine A523 (Renault): Gasly & Ocon
Geen Fernando Alonso meer, die was de wankele betrouwbaarheid van de nochtans snelle Alpine beu en verkaste naar Aston Martin. Zijn positie wordt ingenomen door de bij AlphaTauri vertrokken Pierre Gasly (#10), die nood had aan een nieuwe uitdaging. Zo krijg je twee Franse rijders bij een Frans F1-team. Als dat maar goedkomt.
De Alpine A523 borduurt verder op de talenten van zijn voorganger en presenteert zich wederom in twee kleuren. De eerste drie wedstrijden worden in het roze afgehaspeld, daarna schakelt de Franse renstal over naar de vertrouwde blauwe outfit.
15 februari 2023: Mercedes W14 ruilt zilver voor zwart
Een vooruitstrevend concept, maar Mercedes kreeg het pas op het einde van 2022 helemaal onder de knie. Maar dan was het kalf reeds verdronken, want de achterstand op Max Verstappen en zijn Red Bull was onoverbrugbaar geworden. Die achterstand zou de nieuwe W14 toegereden moeten hebben...
Mercedes W14: Hamilton & Russell
De terugkeer naar de zilveren Mercedes is van korte duur geweest, want de W14 hult zich opnieuw in het zwart. Maar verder verandert er weinig, enkel dat de W14 wil rechtzetten wat de W13 scheef had laten staan. Daarvoor rekent de renstal opnieuw op Lewis Hamilton (#44) en George Russell (#63).
Lewis Hamilton gaat op jacht naar zijn achtste wereldtitel, wat hem voorbij mederecordhouder Michael Schumacher zou helpen - wiens zoon Mick de rol van reserverijder vertolkt. Natuurlijk kijkt Hamilton vooral naar Max Verstappen, al houdt hij ook zijn ploegmaat Russell en beide Ferrari-boys maar beter in het oog.
14 februari 2023: Ferrari SF-23 heeft honger naar F1-succes
2022 begon geweldig voor de Scuderia Ferrari, met klinkende overwinningen en voorzichtige hoop op een wereldtitel. Maar Red Bull Racing sloeg ongenadig terug met zijn hogere topsnelheid, snellere pitstops en betere wedstrijdstrategie. Dat Max Verstappen nauwelijks op fouten te betrappen viel, hielp evenmin. Kan de nieuwe Ferrari SF-23 dan zijn voorganger?
Ferrari SF-23: Leclerc & Sainz
Dezelfde rijders, maar een nieuwe organisatie. En daarbij wordt vooral naar Frédéric Vasseur gekeken, de nieuwe teambaas die de overstap maakte van Sauber naar Ferrari. De nieuwe teambaas moet rust brengen bij de scharlaken troepen, zodat de kwaliteiten van de nieuwe SF-23 in de knalrode verf gezet worden en er een klimaat gecreëerd wordt waarin zowel Charles Leclerc (#16) als Carlos Sainz (#55) optimaal kunnen presteren.
13 februari 2023: Aston Martin AMR23 hoopt op King Fernando
Nu Sebastian Vettel zijn helm aan de wilgen gehangen heeft, stelt Aston Martin zijn hoop in een andere oudstrijder die meerdere F1-titels achter zijn naam heeft staan. Aan de drive van Fernando Alonso zal het hoe dan ook niet gelegen hebben, al kan de Spanjaard ook een toxisch effect op de werking van het team hebben.
Aston Martin AMR23 (Mercedes): Alonso & Stroll
De koning is dood, lang leve de koning. Want na Vettel is het de beurt aan de van Alpine overgekomen Fernando Alonso (#14) om Aston Martin te helpen om aansluiting te vinden bij de top. Het team kende een erg wisselvallig seizoen in 2022, dit jaar willen ze een serieuze stap richting Red Bull, Mercedes en Ferrari zetten. Maar wil niet elk team dat?
Sommige zaken veranderen niet bij Aston Martin Racing: de nieuwe AMR23 behoudt zijn groene outfit, wordt opnieuw aangedreven door een hybride turbomotor van Mercedes-makelij en zal bestuurd worden door Lance Stroll (#18). De Canadees weet zich beschermd door de centen van vaderlief, maar valt jaar na jaar minder uit de toon en laat bij momenten zelfs mooie dingen zien. Maar Alonso heeft wel meer honger dan Vettel vorig jaar...
13 februari 2023: McLaren MCL60 met piepjong rijdersduo
Ze hadden er meer van verwacht, dat is het minste dat je van McLaren in 2022 kan zeggen. Lando Norris wist nog enkele resultaten te rijden, maar zijn teammaat Daniel Ricciardo ging helemaal kopje onder. Daarom heeft het vanuit Woking opererende team een heleboel wijzigingen doorgevoerd voor 2023.
McLaren MCL60 (Mercedes): Norris & Piastri
Geen Daniel Ricciardo meer, zijn plaats wordt ingenomen door F2-kampioen Oscar Piastri (#81). De jonge Australiër heeft geen Franse vrienden gemaakt in 2022: hij genoot een groot deel van zijn opleiding bij Alpine, maar koos er toch voor om bij McLaren te tekenen. Of Piastri ook de goede keuze maakte, moet nog blijken.
Lando Norris (#4) blijft op post en gaat in 2023 op zoek naar zijn eerste F1-zege. Daarvoor rekent hij op de nieuwe McLaren MCL60, genoemd naar de 60ste verjaardag van het Britse Formule 1-team. Mercedes blijft oo post als motorleverancier, maar de rol van teambaas wordt dit seizoen ingevuld door Andrea Stella. Ooit maakte die het mooie weer bij Ferrari.
11 februari 2023: AlphaTauri AT04 wil opvallen
AlphaTauri heeft er een wat kleurloos seizoen opzitten, zonder opvallende uitschieters zoals in 2020 en 2021. Daar moet de nieuwe, voortaan met rode oorlogsstrepen getooide AT04 verandering in proberen brengen. Het is ook uitkijken naar de prestaties van Nyck De Vries.
AlphaTauri AT04 (HRC): Tsunoda & De Vries
in 2021 maakte Nyck De Vries (#45) een uitstekende invalbeurt bij Williams. Voor de Grote Prijs van Monza riep het Britse F1-team de Nederlander op als vervanger voor de zieke Alex Albon, een kans die De Vries met beide handen greep door naar een negende plek te rijden. Even later tekende hij een contract bij AlphaTauri, waar hij de naar Alpine vertrokken Pierre Gasly vervangt.
Yuki Tsunoda (#22) blijft trouw op post, al waarschuwde teambaas Franz Tost dat de Japanner na twee eerder eclectische seizoenen dringend wat regelmaat in zijn prestaties moet krijgen. Want de AlphaTauri AT04 mag dan nog steeds aangedreven worden door een hybride V6-turbomotor van Honda, met de aangekondigde komst van Ford is de invloed van de Japanse constructeur tanende.
7 februari 2023: Alfa Romeo C43 kleurt rood
De komst van Mercedes-verschoppeling Valtteri Bottas heeft Alfa Romeo deugd gedaan, want in 2022 sloot het team het Formule 1-seizoen af op een zesde plek in het wereldkampioenschap voor de constructeurs. In 2023 hoopt het nog een stap te zetten en nauwer aan te sluiten bij de echte topteams.
Sauber Alfa Romeo C43 (Ferrari): Bottas & Guanyu
De nieuwe Alfa Romeo C43 kleurt grotendeels rood, de kleur die we in de Formule 1 sneller associëren met Ferrari, dat de motoren voor het Sauber-team levert. En dat teambaas Frédéric Vasseur kwam wegplukken. Als inkomende transfer kan de Zwitserse renstal rekenen op Andreas Seidl, die de overstap maakt van McLaren.
LEES OOK Audi stapt in de Formule 1 met Sauber
Om de komst van Audi Sport in 2026 voor te bereiden? Dit F1-seizoen wordt overigens het laatste met Sauber als fabrieksteam van Alfa Romeo. Aan het rijdersduo verandert niets in 2023, zowel de Fin Valtteri Bottas ( #77) als de Chinees Zhou Guanyu (#24) blijven wel trouw op post.
6 februari 2023: Williams FW45 als Duracell-konijn?
Er waren goede wedstrijden bij in 2022, toch geraakt Williams moeilijk weg uit de achterhoede. En daarbij zou het ooit zo succesvolle team moeten profiteren van het verder versterkte partnerschap met Mercedes. Of dat ook lukt? Tijdens de winterstop kreeg het alvast een flinke klap te verwerken toen teambaas Jost Capito en technisch directeur François-Xavier Demaison besloten het Williams-team te verlaten.
Williams FW45 (Mercedes) - Albon & Sargeant
Geen Latifi meer, de gecontesteerde Canadees verdween langs de achterdeur om plaats te maken voor Logan Sargeant (#2). In 2023 krijgt de Amerikaanse rookie Alex Albon (#23) aan zijn zijde, die vorig jaar opgevist werd door Williams. De door een hybride Mercedes-V6 aangedreven FW45 draagt zowat dezelfde kleurenstelling als het afgelopen F1-seizoen, maar verwelkomt wel nieuwe sponsors: Duracell en Gulf.
3 februari 2023: Red Bull stelt nieuwe RB19 voor
In 2023 gaat Red Bull Racing voor een derde opeenvolgende wereldtitel voor Max Verstappen. De voorsprong die het team het afgelopen seizoen had op Ferrari en Mercedes, zou wel kleiner kunnen worden omdat de nieuwe RB19 minder ontwikkelingstijd in de windtunnel krijgt doordat Red Bull zich in 2021 niet aan de budget cap hield.
Red Bull RB19 (HRC): Verstappen & Perez
Wereldkampioen Max Verstappen (#1) heeft er een ijzersterk 2022 opzitten, een seizoen waar de Nederlander de tegenstand bij momenten degradeerde tot toeschouwers van de Grote Max Show. Hoewel er vorig jaar wat barstjes kwamen in de onderlinge relatie, blijft Sergio Perez (#11) de ideale wingman. Al kijkt de Mexicaan het best over zijn schouder, want na een teleurstellende passage bij McLaren loert reserverijder Daniel Ricciardo op een kans om te tonen wat hij waard is.
LEES OOK: F1-teams Red Bull en AlphaTauri in zee met Ford
Tijdens de voorstelling van de RB19 kondigde Red Bull Racing een partnerschap met Ford aan. De Amerikaanse constructeur maakt een comeback in 2026, wanneer de F1-regels geactualiseerd worden. Net zoals Audi Sport.
31 januari 2023: Haas presenteert nieuwe VF-23
Na twee moeilijke seizoenen in de staart van het peloton kon het door Günter Steiner geleide Haas-team in 2022 opnieuw meestrijden voor de punten. Die opwaartse trend wil het Amerikaanse team in 2023 bestendigen.
Haas VF-23 (Ferrari): Magnussen & Hülkenberg
Daarvoor rekent het op de door een hybride Ferrari-motor aangedreven Haas VF-23. En op Kevin Magnussen (#20), die Nico Hülkenberg (#27) als ploegmaat krijgt. De ervaren Duitser vervangt zijn landgenoot Mick Schumacher, die in 2023 als test- en reserverijder fungeert voor Mercedes en McLaren.
Met Moneygram als nieuwe titelsponsor zou het Haas-team ook over voldoende financiële slagkracht moeten beschikken om het seizoen rond te maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!