Audi wist het voorbije weekend de twee hybride R18 e-Tron Quattro-racewagens naar plaatsen één en twee tijdens de 24 Uren van Le Mans te loodsen, meteen de eerste zege ooit voor een hybride in deze etmaalrace. De eveneens hybride Toyota's TS030 moesten weliswaar opgeven - eentje na een spectaculair ongeval - maar bleken wel erg snel en streden lange tijd mee voor de eerste plaats. Het bewijst, als dat nog nodig zou zijn, dat er voor hybride technologie wel degelijk een plaats is weggelegd voor in de racerij, of die nu gecombineerd wordt met diesel (zoals de V6 van de R18) of benzine (de V8 van de TS030).
Organisator van de 24 Uren van Le Mans ACO liet al weten dat het reglement vanaf 2014 zuinige motoren zal bevoordelen, en dan in het bijzonder technologie die gericht is op verbruikswinst. Op die manier hopen de organisatoren tot een dertig procent lager verbruik te komen. De teams zullen met name energierecuperatiesystemen mogen gebruiken die tot vier keer krachtiger zijn dan de huidige. Maar omdat hybride aandrijfgehelen duur om te ontwikkelen zijn, zullen de kleinere teams het ongetwijfeld bij diesels houden.
Intussen maakte Mazda bekend dat het een raceversie van zijn Skyactiv D-Clean Diesel zal uitbrengen. Die zal vanaf volgend jaar niet alleen worden verkocht aan teams in de LMP2-klasse van de 24 Uren van Le Mans, maar ook renstallen die actief zijn in het WEC, (het WK voor uithoudingsracers) en de ALMS (American Le Mans Series). De 2,2 liter grote viercilinder-diesel met meerfasige drukvoeding draait momenteel proef op de testbank, de eerste circuittests zijn gepland voor eind dit jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!